Hej på er! Efter 13 månaders väntan fick vi i grevens tid vår nya F730 levererad. Den ersätter en 19 år gammal 310P som agerade mer elpanna än värmepump.
Jag har hyfsad koll på intrimning av värmepump och golvvärme sen tidigare men är inte helt överens med den här pumpen. Huset är 132 kvm i ett plan med två golvvärmefördelare typ Wirsbo med trådade termostater. Inga shuntgrupper eller annat stök. Termostatventilerna är bortplockade och jag har öppnat fullt på sämsta slingan och sen i stort sett följt injustering enl. projektering då huset byggdes -03, det verkar ge hyfsat jämn temp i huset även om den längsta slingan gärna kunde få ha haft lite mer skjuts.. I projekteringen uppgavs effektbehov vid DUT-22°C till 6,4 kW med framledningstemp på 35,6 °C och delta T 5 °C över slingorna. Värmebärarpump 0,32 l/s @ 18 kPa.
Min fundering gäller VB-pumpen i 730, Wilo Para 15/8-75/IPWM1. Den går konstant järnet på 100 % och jag har nu vid -10 °C ute få ställa upp framtempen till 39 °C och det ger ett delta T över slingorna på 11 °C. Det är långt kvar till DUT men jag behöver redan betydligt högre framtemp och då är det långt ifrån behaglig temp inne..
Medeltempen över slingorna är alltså betydligt lägre än mot projektering vilket borde ge lägre effektavgivning vid samma framtemp. Jag kan inte se/förstå varför jag inte får runt flödet. VB-pumpen ser inte ut att ha någon inställningsknapp för att ändra kurva, den styrs helt från 730, eller? Kan jag har ett kraftigt försmutsat system och därmed högt tryckfall? Andra idéer?