Jag har en Nibe F370 från 2016 som köptes begagnad och installerades i sommar i vårt fritidshus, så jag har ingen tidigare erfarenhet av just denna pump och uppvärmning i nuvarande installation. Jag har dock en Nibe F750 i vårt hus och den har jag bra koll på hur den fungerar och presterar.
Nu till mitt bekymmer. I grafen nedan ses hur pumpen konstant ligger under "beräknad framledning". Nu när det började bli kallare ute så fortsätter pumpen på ungefär samma framledning medan "beräknad framledning" blir högre. Varför går inte elpatronen in och ser till att framledningen höjs? Jag har markerat ett område i grafen och det var när jag åkte till fritidshuset och eldade i kaminen. Då går framledningstemperaturen upp och den kan hålla "beräknad".
När den inte klarar av att uppnå beräknad framledning så är shunten helt öppen, alltså att det cirkulerar maximalt med vatten genom värmeslingan i tanken.
Förutsättningarna och inställningar är följande:
Golvvärme, ca 100 kvm hus
Ingen extra cirkulationspump, endast den inbyggda i pumpen
Temperatur ca 17 grader i huset
Semesterläge aktiverat med varmvatten avstängt. Valt +1 under semesterinställning.
Värmekurva 5+1
Max framledning är ställd till 42 grader
Fläkthastighet 52% under perioden före jag eldade och efter är den på 55%
Tryck i systemet är just nu 0.9 bar
Rumsgivare inaktiverad.
Termostater i varje rum som är ställd på 17 grader och de är helt öppna så länge ingen är där och eldar. När jag var där och eldade så stängde termostaterna slingorna (förutom en som alltid är öppen) och då gick det fort för pumpen att uppnå beräknad framledning.
Vad kan felet vara? Jag funderar på om cirkulationspumpen är underdimensionerad, men då borde väl ändå framledning gå upp eller är den programmerad till att aldrig vara högre än dt mellan framledning och retur vara mer än 3 grader?!