Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc ecoheat 410 många start/stop  (läst 1328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jacobsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • nybörjare
Ctc ecoheat 410 många start/stop
« skrivet: 07 december 2022, 18:39:25 »
Hejsan!
Jag fick hem min ”Elna” ifrån eon. Där jag kan se förbrukningen i huset i realtid. Märkte då att huset drar ca 500w men att förbrukningen sticker iväg till 3000-4000w väldigt ofta. Tänkte att det va värmepannan, så var ner till den i källaren och det stämde. Förbrukningen gick upp såfort pannan började brumma och såg i appen att jag förbrukade mycket ca 3 gånger i timmen. Det blir 72gånger på ett dygn. Har läst att det är optimalt med typ 15-20 starter. Så pumpen startar och går ca 10-15 minuter sen vilar den ca 10 minuter sen startar den igen. Ibland går den bara 5-7minuter.
Är inte det väldigt många start/stop för kompressorn?
Pratade med dom som installerade pannan och dom sa att jag skulle testa sänka kurvan från 50 till 45. Men blev ingen skillnad på gången. Så sänkte ytterligare till 40 men blev ingen skillnad. Bara kallare i huset.
JordvärmePannan installerades i september 2021. Har även en äldre vedpanna som det sitter ihop med som jag kan elda med om jag vill att pannan ska få vila/spara pengar.
Jordvärmepannan vilar när jag eldar i vedpannan eller om jag eldar uppe i kaminen.
Har innergivare.
Huset är en tegelvilla ifrån 1953 på ca 120m2 plus källare. Bor utanför Hudiksvall. Har 13 element totalt där alla termostater är öppen förutom i sovrummet där det är på halva. (Om dom nu fungerar som dom ska)
Dom som installerade värmepannan verkar ha väldigt mycket att göra just nu, så därför jag frågar här där det verkar finnas många duktiga.
Jag är absolut ingen expert utan detta är första gången jag intresserar mig för dethär. Så försök att förklara så lätt som möjligt.
Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #1 skrivet: 07 december 2022, 19:03:58 »
Vänta här, 10 kW värmepump till en kåk på 120 m2?
Själv har jag en 6 kW värmepump till 130 m2, årsmodell 1970, i Sundsvall.
Låter som att det är minst en storlek för stor värmepump...
Tyvärr är det inte så enkelt att fixa till, CTC har ju sin egen variant med inbyggd tank och bivalent shunt.
Det kanske går att sätta en volymförstorare på laddflödet mellan kyldelens kondensor och tank, lite trångt men kanske?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #2 skrivet: 07 december 2022, 19:11:56 »
Står "120 kvm plus källare" så jag tolkar det som som 240 kvm uppvärmd yta och då stämmer 10 kW värmepump förhållandevis bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #3 skrivet: 07 december 2022, 19:13:18 »
Står "120 kvm plus källare" så jag tolkar det som som 240 kvm uppvärmd yta och då stämmer 10 kW värmepump förhållandevis bra.

Jo, om källaren värms upp så?
Men då borde den inte gå så korta tider?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jacobsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • nybörjare
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #4 skrivet: 07 december 2022, 19:19:36 »
Vi fick en översvämning i källaren hösten 2021 så då "dog" den andra pumpen.
Då tog jag dit en firma som skulle fixa allt åt oss på försäkringen. Så dom fixade allt och beställde en panna och installerade den.
Är pannan "för stor" för huset eller vad menar du? Jag tycker ju då att den inte ska behöva arbeta så mycket utan klara av det lätt och ledigt.

Finns bara ett stort element nere i garaget, som sitter ihop med källaren. källaren är kanske 60m2 inkl garaget då. Huset är en 2-plansvilla med källare.
« Senast ändrad: 07 december 2022, 19:23:31 av Jacobsen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #5 skrivet: 07 december 2022, 19:34:39 »
Jo, man ser ju på undre grafen att den kanske går 50 % av tiden ungefär.
Du kanske kan värma källare och garage till 20 C så blir det lite längre gångtider?  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jacobsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • nybörjare
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #6 skrivet: 07 december 2022, 19:40:23 »
Jo, man ser ju på undre grafen att den kanske går 50 % av tiden ungefär.
Du kanske kan värma källare och garage till 20 C så blir det lite längre gångtider?  :)

Absolut. Det elementet är typ avstängt. Eller går mer via vedpannan på nå vis. Så vrider jag schunten på vedpannan så blir det elementet varmt även fast jag inte eldar. För då värmer jordvärmepannan även vattnet i vedpannan. Tror jag..
Men då blir det mer att värma för pannan. Dvs kostar lite mer? Men bättre för kompressorn. Dvs bättre i långa loppet? Om jag fattar rätt. Kanske till och med kan höja värmen i huset också? Den är inställd på 20,5. Skulle kunna höja till 21 då? Bara skönare för oss. Men dyrare. Dock har vi låst elavtal till slutet på 2024. På 50öre kWh

Utloggad Jacobsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • nybörjare
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #7 skrivet: 07 december 2022, 20:17:33 »
Märkte även att utetempgivaren inte riktigt stämde. Igår hade vi -10 ute enligt 3 mätare vi har i huset, men enligt pannan så stog det -2.
När det var -8 så visade pannan 0.
vet dock inte om detta har någon betydelse för hur ofta den startar osv?
Vore annat kanske om den visade fel åt andra hållet. Att den visade -10 fast de var 0 ute.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #8 skrivet: 08 december 2022, 17:57:06 »
Man bör ju, även på CTC med shunt, trimma in kurvan så den stämmer med husets värmebehov någorlunda.
Det gör man genom att öka alla termostater till max och sen justera (ner) kurvan så att innetemp blir hyfsat OK vid olika utetemperaturer.
Sen kan man aktivera termostaterna.
Det gör inte underverk med antalet starter, men nått kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jacobsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • nybörjare
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #9 skrivet: 08 december 2022, 18:58:35 »
Man bör ju, även på CTC med shunt, trimma in kurvan så den stämmer med husets värmebehov någorlunda.
Det gör man genom att öka alla termostater till max och sen justera (ner) kurvan så att innetemp blir hyfsat OK vid olika utetemperaturer.
Sen kan man aktivera termostaterna.
Det gör inte underverk med antalet starter, men nått kanske?

Testade igår att skruva upp shunten helt på vedpannan. Så nu värmer jordvärmepannan hela den tanken på 80 liter om jag minns rätt plus ett stort element. Men den beter sig lika ändå.
Fick även tag på dom som installerade pannan idag. Han sa att den absolut inte skulle bete sig sådär, förmodligen trasig i nått kretskort eller nån givare sa han. Om den även är så stor gentemot huset så borde den inte alls behöva jobba sådär ofta sa han. Han skulle försöka skicka ut någon som kunde kolla på den imorgon eller till veckan.
Jag kan uppdatera här senare.

Utloggad Jacobsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • nybörjare
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #10 skrivet: 19 december 2022, 09:25:32 »
Hejsan!
Nu har installatören varit där och tittat. Han hittade Inge felkoder eller liknande. Han luftade pannan, förmodligen luft sen installationen. Annars hittade han inget ”fel”.
Han var där när det var ca -15 grader så då går ju pannan lite längre 20-30min.
Men nu när det är kring 0grader igen så beter den sig lika. Startar ca 3 ggr i timmen. Går ca 7-15minuter.
Ringde till installatören och han sa att det inte var något att oroa sig för.
Att den jobbar korta stunder är för att den når den temperatur den vill fort sa han. Medans andra servicetekniker säger att den inte ska bete sig sådär.
Är det bara att nöja sig med detta?
Att den ”går som den ska”?
Han sa att ctc har helt annat system emot för thermia etc.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #11 skrivet: 20 december 2022, 11:19:06 »
Det är nog inget fel, kompressorn är helt enkelt lite för stor för detta hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jacobsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • nybörjare
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #12 skrivet: 20 december 2022, 12:08:46 »
Hej igen! Idag va samma firma på plats fast en annan från företaget. Mycket duktig kille. Han gick in i kodade menyerna och flyttade diffen. Så nu tillåter pumpen att den sjunker lägre i temp än innan och då måste den jobba längre. Vi flyttade den från 5 till 8 och redan är det bättre. Nu går kompressorn längre och vilar längre. Går att flytta diffen ytterligare sa han. Men vi skulle testa såhär först. 😊👍

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Ctc ecoheat 410 många start/stop
« Svar #13 skrivet: 21 december 2022, 16:42:05 »
Hej!

Ett problem jag upplevt med CTC är att arbetstanken är alldeles för liten. Det blr lätt kortslutning i tankens mindre "värmedel".
Det märks tydligast om den interna cirkulationspumpen på värmesidan har hög hastighet. När jag optimerade åt en bekant så sjönk returtemperaturen med flera grader då cirkulationspumpens hastighet minskade. Kolla om interna vb-pumen är inställd på hög hastighet (steg 3?) och prova minska ett eller två steg så kommer skiktningen mellan varm framledning och kall retur att bli bättre.

Jag vill minnas att det slutade med cp inställd på lägsta hastighet och kopplingsdifferensen inställd på 10°C

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!