0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du stängt av elpatron?
Är frånluftskanalerna så välisolerade som de ska vara? Går det oisolerade kanaler på kallvind tappar man snabbt temperaturen i frånluften.
Ja det verkar ju tyvärr påverka frånluftstemperaturen en del. Frånluftstemperaturen ska normalt vara aningen högre än rumstemperaturen eftersom frånluften tas in uppe vid innertaket där värmen samlas och det blir lite varmare.
Jo men siffrorna talar sitt tydliga språk, tappar du grader så har du förluster på vägen, i detta fall troligen i kallvinden, det kyler snabbt nu när temperaturen sjunkit så pass. Du bör åtgärda detta när du är hemma igen, förbättra isoleringen rejält där uppe. Jag fattar inte byggare som inte begriper bättre, lägga frånluftskanaler i kalla utrymmen, hur tänker dom eller inte alls!?
Går det att hävda att detta är ett dolt fel måntro?
Ingen tröst men du är tyvärr inte ensam om detta, finns flera användare här på forumet som råkat ut för samma. Huruvida det skulle vara hållbart att hävda dolt fel vet jag inte. Finns byggföretaget och vvs firman som gjort jobbet kvar så kan man ju alltid kontakta dom och förklara problemet.Inte heller vet jag har det gått för andra i motsvarande situation förutom några fall där dom isolerat på extra mycket och på det sättet förbättrat läget något. Nån upptäckte nyligen att en renslucka var lämnad öppen på kallvinden så pumpen fick mest kall uteluft Frånluftskanaler ska enligt min uppfattning alltid förläggas genom uppvärmda utrymmen för att undvika just dessa förluster