0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det inte varit så tidigare år så är det nog dags för en kylteknisk service av maskinen.
Ja, har insett efter att ha läst på om bergvärme att vårat borrhål kanske inte är tillräckligt djupt för att få ut bra effekt. Huset är 108kvm + 15kvm biarea. Pumpen är installerad 2013, CTC Ecoheat 306.Kollade imorse och den går fortfarande både på värmepump och elpatron. Shuntfördröjning fortfarande 0 även fast den är inställd på 120 min under inställningar, har detta något att göra med att elpatronen går? Cirkulationspumpen brukar visa ett watt-tal på 19 på displayen vanligtvis, nu står 12 istället.
Testa sätt extrapumpen på fast läge I. Med tanke på låg delta och låg förbrukning borde den inte vara där. Bör sitta en inbyggd i pumpen som pumpen själv styr hastighet på. Kanske t o m att du skulle få pumpen bortplockad. Är inte intern pump styrd så kan du sänka den så kan de två hjälpas åt utan problem. Intern pump har en kabel om den är manuellt justerad, två om styrsystemet i värmepumpen ställer hastigheten.
Köldbärartemperatur visar hur kallt ditt hål är. Det visar om det är underdimensionerat eller inte. KB in under -3 och KB ut -6 då kan man börja tycka att det är dags att göra något åt det.Frånluftsåtervinning som värmer inkommande köldbärare kan rädda det hela lite. Då ger pumpen mer effekt också och borrhålet riskerar inte frysa ihop på senvintern. Fryser det så kommer det ingen ny energi i samma bemärkelse som i början av vintern.
Tack för svaret! Vet dock inte riktigt om jag förstår vad du menar? Extern pump antar jag du syftar på cirkulationspumpen på bilden? Förbrukning = kw?Köldbärartempen ligger på ca -4 ut och -1 in, -3 ut när jag kollade igår.Har du någon idé ang varför shuntfördöjningen ändrats till 0min automatiskt också?