Hej!
Jag har tillgång till billig ved, och funderar på hur jag kan billigt värma huset med mitt befintliga radiatorsystem.
Förutsättningar:
* 1½-plansvilla på ca 130kvm boyta, ödsligt beläget.
* Har sektionsradiatorer på nedervåningen, modernare dito uppe.
* 10 år gammal Bosch CC160 + EHP AW. Läser av dem med Arduino-liknande box köpt online, kopplad till CAN-bussen. Blockerar idag varmvatten- och värmevattenproduktion via externstyrningsingång kopplat till ett relä, styrt efter elens timpris.
* Har skorsten i huset med godkänd sotning, används idag av en AGA-spis vid elnätsbortfall och extremkyla.
* Jag förstår elektroteknik bättre än värmesystem.
Önskemål:
När elpriset är högt skulle jag vilja ha möjlighet att elda med ved och få ut värme i radiatorerna, för att undvika att värmepumpen producerar värmevatten.
Begränsningar:
* CC160 står i ett litet källarutrymme. Källaren har inte mycket plats tillgängligt, men i värsta fall skulle man kunna frigöra mer yta genom att riva upp och arrangera om dricksvattenfilter och liknande. Många och stora ackumulatortankar kan alltså bli kostsamt/arbetsintensivt att installera.
* Har en närliggande ladugårdsbyggnad, men jag skulle i första hand föredra att INTE dra kulvert och ha eldning där ute.
Möjligheter (men är öppen för att bortse från dessa grejer):
* Förra ägaren lämnade kvar en vedpanna märkt "CTC", "2004" och "17kW". Denna lär ha kopplats bort när VP:n installerades.
* Det finns, vad jag tror är, en varmvattenberedare inkopplad men ej strömsatt. Bedömt 300L volym, kallvatten in, varmvatten ut. Värmepatron avsäkrad till 3x10A enligt anteckning på proppskåpet.
Oklarheter:
Vad finns det för möjliga lösningar för att uppnå mitt önskemål om flexibilitet? Vad är fördelarna respektive nackdelarna med olika lösningar?
Spekulationer:
Jag har sett saker som "shuntat tillskott" när jag studerat bosch-manualer. Kan det vara en väg framåt att låta vedpannan värma mot en ackumulatortank och från den shunta in värme till värmevattnet i CC160? Om ja, vad behöver jag för utrustning för att åstadkomma detta? Är inte främmande för att styra saker med egen microcontroller eller liknande, om det kan förenkla installationen.
Tack på förhand!