Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Brunnet vid huvudbrytare Luft/vatten
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Brunnet vid huvudbrytare Luft/vatten (läst 841 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
magstj
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
magstj
«
skrivet:
06 december 2022, 08:36:40 »
Citera
Hej!
Ser lite brunnet ut på L3 efter brytaren. Sitter innan en Bosch Luft/vatten. Ser helt ut vid inkommande. Endast 230V mellan L1-L3 efter brytaren men full fräs vid inkommande. Vad kan ha orsakat detta? Bifogar bild. Har ej pulat själv.
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
SV: Brunnet vid huvudbrytare Luft/vatten
«
Svar #1 skrivet:
06 december 2022, 09:08:27 »
Citera
Filen verkar korrumperad eller i nåt konstigt format, går ej att öppna. Lägg upp den som en vanlig .jpg istället.
Rent allmänt är det väl mest troligt att det har gått varmt antingen pga dåligt åtdragna klämskruvar eller pga invärtes fel i brytaren.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
06 december 2022, 09:32:04 »
Citera
Ser ut som en dåligt dragen skruv.
Jag kunde öppna filen så jag bifogar den.
Finns risk att kompressorn tagit skada av det där om det är en trefas kompressor.
«
Senast ändrad: 06 december 2022, 09:36:36 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
magstj
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
magstj
«
Svar #3 skrivet:
06 december 2022, 20:34:40 »
Citera
Hej!
Tack för hjälpen med bild och info!
Det började med ett felmeddelande att den ej hade strömförsörjning till utedelen och gick över på endast elpatron. Nu funkar allt igen efter att jag dragit åt skruven men med konstig värme. Kökselementet är iskallt, element i pannrum är glödhett. -7 grader och 52 grader i framledningstemp. Både utedel och tillskott är aktivt. Rörmokaren var här igår och och satte en 100L utjämningstank med så allt händer på samma gång. Jaja, dom får komma och kika på detta
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
07 december 2022, 07:12:10 »
Citera
Du bör skala om kabeln i den skadade plinten, där har kopparen blivit skör då den i princip brunnit upp när det var glappkontakt.
Om de kalla elementen kommit efter installationen av tanken så är det troligen luft i systemet.
Jag skulle prova spärra elpatronen och se hur långt ned i utetemp värmepumpen själv klarar att värma huset.
Då får du ju också en indikation på om värmepumpen är frisk eller ej.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
magstj
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
magstj
«
Svar #5 skrivet:
08 december 2022, 08:49:29 »
Citera
Det var ju en fiffig idé.
Nu på morgonen hade vi 16 grader i köket. -12 ute och typ 50 grader i framledningstemperatur. Den gick inte på tillskott. Elementen i hus samt golvvärme var ok men kökselementet kallt.
Finns det något annat mätvärde eller något man kan hitta för att kunna se konditionen på kompressorn? Som det är nu så går den ju och producerar på egen hand trots rejäl kyla. Vi har också haft problem med skit i ledningarna ända sen installationen. Så fort man tar partikelfiltret är det en spånliknande sörja där. (bifogar bild)Hela systemet är 2,5 år gammalt, finns inga gamla radiatorer eller rör. Dom har spolat hur många gånger som helst samt byggt om pga klen dimension dimension på rör och böjar.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
08 december 2022, 10:36:37 »
Citera
Har du några gamla PEX-rör i systemet så kanske de inte är diffusionstäta, då kan syre tränga in och orsaka korrosion.
I övrigt har jag lite svårt att förstå varför det ska bli sådär, själv har jag ingen magnet i mitt filter så jag kan inte säga hur det skulle se ut om jag hade det, kanske är det normalt?
Försök få igång radiatorn i köket!
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #7 skrivet:
09 december 2022, 09:33:54 »
Citera
Om kompressorn går så har den inte tagit någon skada. Rimligtvis borde motorskyddet ha tagit hand om saken och brutit bort kompressorn helt och hållet innan något hände.
Förutom att skala om kabeln skulle jag nog föreslå att man byter huvudbrytaren också för säkerhets skull. Det kan vara oxiderat och bränt i skruvplinten så det blir svårt att få bra kontakt även med omskalad kabel, värmen kan också ha skadat saker inne i brytaren.
Det är väl inte akut att byta brytaren omgående men man bör hålla koll ofta på att det inte börjar gå varmt igen.
Om du har tillgång till något som kan mäta låga resistanser (storleksordning milliohm) noga, alltså inte en vanlig digitalmultimeter utan någon form av mätbrygga eller RCL-mätare med fyrtrådsanslutning, så kan det vara värt att mäta resistansen i alla poler i brytaren, om den brända polen inte ligger nämnvärt högre än de andra två så är det nog ingen större fara.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1127
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Rickard
Josth
jimmpy
Raketost
25fOCUS
dadid
Jokkmokksjokke
classeboy
Carl N
Breeelin
Rille87
svenske kocken
Hastings
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info