Hej,
Jag har 3 stycken LK golvvärmefördelare i huset (samt 3 radiatorer). Det har jag upptäckt är att den fördelare till köket får lägre framledning än de andra. Alla fördelare har shuntgrupper, där jag har satt alla på max.
Själva fördelarna är likadana (för 2 av dem, som jag tagit som exempel), men pumpar och ställdon skiljer lite.
Första bilden är shuntgruppen för köket.
Ställdon som används i köket är av modell Landis&Staefa ASK19, som jag knappt hittar någon information om.
Ställdon i den andra är en ASK199, vilket bör vara denna:
http://www.tornlinds.se/assets/ssy319-ställdon.pdf.
Båda pumparna är inställda på 2. Radiatorkretsen (som då även går till GV) är på 2.
Framledning från VP T1: 32. Framledning till köket 25. Framledning till andra fördelaren 31. Jag kollar dels på termometer som sitter på rör, men även med IR på slingor.
Då är frågan, varför skulle jag få lägre framledning till kökets fördelare? Ger "max" på ställdonet inte full effekt?
(Bör tilläggas att jag vet att ställdonen "egentligen" borde vara strypta, för att få högre temperatur på radiatorer. Men radiatorer sitter i rum där det även finns kamin, så jag kan leva med att de får lite för låg framledning relativt deras storlek.)