0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Köp en Panasonic LZ25.Eller, flytta pumpen till annan plats.
Panasonic har 5 års garanti, och de där pumparna LZ25 är en av marknadens allra bästa värmepumpar.Kolla upp om du har en Panasonic PRO partner i din närhet, de säljer med 5 års garanti.https://www.panasonicproclub.com/ifinder/SE_sv/home/Finns även samma pump med annat namn hos de som säljer "Sverigepumpen", en lätt modifierad LZ25 (vet inte vad de kallar den)OM du ändå skall köpa en Daikin, och alltså flytta den till annan plats eller höja taket, köp hellre en XRH 40, den har högre uteffekt.IVT är inget jag skulle rekommendera, inte för att jag vet att de är dåliga, men de har i alla fall inte utmärkt sig att vara bland de bästa heller.
Min LZ25 krävde inget nytt hål i vart fall.Vill du ha fjärrövervakning så se till att installatören installerar wifi-modulen redan från start.
LZ25 har ju en del nackdelar som är värda att poängtera.Om den sitter som min i en 6 meter lång 1,4m bred hall så måste den ha inställt ca 25 grader och minst fläkthastighet 2 för att få rätt temperatur på 100 kvm hus.Detta funkar dock enbart om utetempen är högre än 2-3 + grader.När det är kallare så är det 30 graders inställning och minst fläkthastighet 3 som gäller och då låter det en hel del.Under -10 grader kan det krävas 30 grader och powerful för att klara uppvärmingen och då låter det som fan, det låter mer än det blåser faktiskt.En nackdel till är att med det höga COP som den har vid +5 och uppåt så går den mycket av och på och tyvärr stannar den även fläkten. Min tidigare pump hade alltid fläkten igång oavsett uteffekt vilket är avsevärt mindre störande.Ytterligare en nackdel är att det knäpper något vansinnigt i plasten när den avfrostar.
LZ35 ger bara typ 70 W mer värme när det är kallt ute, så det är onödiga pengar att köpa den "större".