Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Duo högtryck löst  (läst 2776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #30 skrivet: 10 december 2022, 20:05:24 »
Nej det är något skumt här. Nu börjar den plötsligt producera varmvatten igen, trots att VV-temperaturen är 53 grader och den gjorde varmvatten för 20-30 minuter sedan. Och där löste den ut för högtryck! Efter typ 5 minuters VV-produktion växlade den över till "drift auto, inget behov av värme" (trots en integral på -300) i typ 5 sekunder innan den bröt för högtryck.
Och nu står varmvatten start helt plötsligt på 52(40)...
« Senast ändrad: 10 december 2022, 20:15:42 av A.Haddock »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #31 skrivet: 10 december 2022, 23:07:40 »
Det är nedre vv givaren som är 50 grader i vv menyn före (). Värdet inom () är startvärdet när det viktade vv (längst ner) blir det så startar vv. Viktade vv värdet kan justeras så att man bestämmer % hur givarna skall beräknas. Har för mig om man hade 100% så går den enbart på topp givaren (startar mera sällan för vv) och har man 0% går den enbart på bottengivaren (startar då ofta då inkommande vatten kommer till bottnen av tanken)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #32 skrivet: 10 december 2022, 23:22:20 »
Kolla cp en gång till, kanske den inte går igång då pumpen startar alla gånger.

Testa i test menyn att starta cp, kör växelventil och se om de verkar fungera som de ska.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #33 skrivet: 11 december 2022, 09:20:57 »
Testa i test menyn att starta cp, kör växelventil och se om de verkar fungera som de ska.

Tack för tips! Ska testa detta i morgon, jobbar tyvärr hela dagen idag. Har satt en övervakningskamera mot pumpen sÃ¥ jag kan se om den stannat och kan skicka ner frun och starta om den  tummenupp

I morse när jag vaknade hade den löst för högtryck igen. Bröt strömmen och startade om. Var lite stressad så hann inte stå kvar och kolla. Kikade ner ett par minuter senare, då larmade den igen. Är rätt säker på att kompressorn inte ens hade hunnit starta. Bröt strömmen igen och startade om. Gick därifrån och två minuter senare larmade den igen. Hörde inte att kompressorn gick igång då heller. På tredje försöket gick den igång på riktigt och nu har den funkat i tre timmar...

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #34 skrivet: 11 december 2022, 19:01:25 »
Den gick hela dagen från i morse fram till kl 18, men nu har frun varit ner och försökt få igång den 5 gånger. Den slår ifrån med högtryck löst efter att ha varit igång någon minut, utan att kompressorn ens kommer igång. Antar att jag får ringa reparatör i morgon. Är det troligast att det är tryckvakten som spökar?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #35 skrivet: 11 december 2022, 19:24:29 »
Den gick hela dagen från i morse fram till kl 18, men nu har frun varit ner och försökt få igång den 5 gånger. Den slår ifrån med högtryck löst efter att ha varit igång någon minut, utan att kompressorn ens kommer igång. Antar att jag får ringa reparatör i morgon. Är det troligast att det är tryckvakten som spökar?
Svårtolkat "varit igång någon minut, utan att kompressorn ens kommer igång". Har den alltså bara förberett sig att starta, dragit på cp pumparna men inser då att nåt är "knas" och larmar utan att kompressorn/tillsats börjat gå?

Ändrar framledningstemperaturen något?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #36 skrivet: 11 december 2022, 19:35:59 »
Har även noterat att jag helt plötsligt har 0,7-0,8 bars tryck i värmesystemet. Vet med 100% säkerhet att jag hade 1 bar för ett par dagar sedan. Vart har det vattnet tagit vägen, eller tyder det på luft?
Detta har du gjort? Jag har luftningar på både framledning och retur direkt efter flexslangarna. Bara en liten del att skruva i.

https://www.kbror.se/_pdf/Larm-HP.pdf
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #37 skrivet: 11 december 2022, 20:39:36 »
Det kan vara ett elektronikfel. Det verkar konstigt att tryckvakten larmar innan det har byggts upp något tryck.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #38 skrivet: 11 december 2022, 21:52:08 »
Svårtolkat "varit igång någon minut, utan att kompressorn ens kommer igång". Har den alltså bara förberett sig att starta, dragit på cp pumparna men inser då att nåt är "knas" och larmar utan att kompressorn/tillsats börjat gå?

Ändrar framledningstemperaturen något?

Nu är jag hemma så jag har kunnat prova själv. Frun har försökt starta om den 6 ggr men den löser direkt för högtryck. När jag försöker blir det samma sak. Den går igång (står inget behov värme, drift auto" i displayen, cirkulationspumpen till värmen startar, och sen efter några sekunder löser den för högtryck.

Jag stänger av igen, knackar på tryckvakterna ovanför kompressorn med en skruvmejsel som jag fick tips om tidigare av Rickard, och startar om. Och nu hoppar den igång och startar kompressorn och börjar jobba!

Detta har du gjort? Jag har luftningar på både framledning och retur direkt efter flexslangarna. Bara en liten del att skruva i.

https://www.kbror.se/_pdf/Larm-HP.pdf

Ja jag har luftat samtliga element i tre omgångar utan en enda liten luftfis, det kommer vatten direkt. Jag har någon form av vit skruvventil på framledning och retur, antar att det är en luftning. Skruvar jag på den sprutar det vatten direkt, ingen luft alls.

Det kan vara ett elektronikfel. Det verkar konstigt att tryckvakten larmar innan det har byggts upp något tryck.

Knackade på tryckvakterna med ett mejselskaft, och fick igång pumpen igen. Nu vet jag inte vilken av dem det är som är högtrycksvakten, det är en 35 bar och en 45 bar inkopplad. Det finns ju en extra 45 bar oinkopplad på samma ställe, men jag vill inte börja koppla om när jag inte vet vad som är vad. Antar att en av dessa är högtrycksvakten med vad kan den andra då vara?
« Senast ändrad: 11 december 2022, 21:53:50 av A.Haddock »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #39 skrivet: 12 december 2022, 08:03:18 »
OM det är högtryckvakten som spökar bordet det bara vara att flytta över till reserv-vakten.
Vore det driftspressostaten som spökade tycker jag att varmvattentemperaturen borde bli högre, för i så fall skulle ju värmepumpen värma vattnet tills det blev 45 bars tryck.

Det kan också vara fel på cirkpumpen, för då blir det ju snabbt högt tryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #40 skrivet: 12 december 2022, 08:58:09 »
Min högst okvalificerade gissning är att det är högtrycksvakten. Jag har inte märkt något avvikande med CP, den verkar gå som den ska hela tiden och temperaturerna på värmesidan har aldrig varit avvikande på något sätt när jag tittat.

Högtrycksvakten är alltså den med 45 bar? I såna fall är det ju bara att jag flyttar den till den andra oanvända och provar...

Nu har den gått utan bekymmer (peppar peppar) sen jag knackade på den igår kväll, så jag låter den hållas ett tag så får vi se vad som händer.

Tusen tack för all hjälp och tips än sÃ¥ länge  :)
« Senast ändrad: 12 december 2022, 11:34:52 av A.Haddock »

Utloggad WreckingRalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #41 skrivet: 12 december 2022, 21:27:12 »
Jag känner igen mig i många av de problemen du nämner. Tyvärr är jag helt färsk på det här med BVP så jag kommer förmodligen inte kunna vara till nån hjälp tyvärr :( Jag hade en service-tekniker över för att kolla pumpen men han hittade ingenting fel med pumpen. Däremot upptäckte han att det var ett par radiatorer som vart felkopplade som eventuellt kunde vara orsaken? (jag har en diff på 10 grader på returen). Men likt dig verkar problemet uppstå när pumpen ska göra VV.

Däremot "knäckte" han upp pressosaten (dom låg väldigt tajt) och knackade på den och det ledda till att vi fick en sisådär 3-4 dagar utan larm. Men imorse hade han larmat igen så nu får vi se vad nästa course of action blir ...


Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #42 skrivet: 13 december 2022, 18:32:38 »
Nja mitt problem verkar inte ha något med varmvattenproduktionen att göra ändå. Det känns som att det var mer en slump att den stannade i samband med detta ett par gånger.

Jag tycker absolut att du ska prova att knacka lite försiktigt på pressostaten med skaftet av en mejsel igen, om det verkade hjälpa första gången. Jag har gjort det vid två omgångar och sen sist har den funkat bra. Om/när den stannar igen tänker jag dock prova att koppla över till den andra tryckvakten.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #43 skrivet: 15 december 2022, 18:26:09 »
Fick fakturan för byte av tryckkärlet och fyllning av brine idag. 6800 kr för tre timmars arbete med lite smÃ¥material  :'(

Jag är evigt tacksam till er som engagerat er och kommit med tips och hjälpt mig lösa problemet med högtryck utan att behöva ta hit tekniker. Tack!  "love"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!