Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Duo högtryck löst  (läst 2777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #15 skrivet: 09 december 2022, 14:46:45 »
Vet inte hur det är i det här fallet men finns det inte Thermiapumpar som där varmvattenberednings stopp styrs av en driftpressostat? I och med att det inte går att ställa in när pumpen ska sluta göra varmvatten verkar det troligt. Krånglar driftpressostaten tar pressostaten som stoppar pumpen över.

Det är i och för sig osannolikt att en pressostat bara krånglar ibland men det inställda värdet kan ju ha ändrats med tiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #16 skrivet: 09 december 2022, 15:10:20 »
Jo, så har det i alla fall varit förr, och det var inte ett så ovanligt fel att "driftspressostaten" började lösa för sent så högtrycksvakten löste.
Kolla vidare på det spåret.
Har för mig att det gick "böja upp" tryckvakten lite och knacka på den och att det lilla ibland löste problemet.
Minns också något om att man satte på en ny tryckvakt på serviceuttaget för att slippa tömma gasen vid byte av tryckvakt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #17 skrivet: 09 december 2022, 15:12:05 »
Där har du nog rätt Roland. Det står så här i manualen:
"Varmvattenproduktionen stoppas inte vid en bestämd temperatur utan då kompressorns driftpressostat har nåt sitt maximala arbetstryck, vilket motsvarar ca 50-55 grader varmvattentemperatur".

Jag kan för lite om värmepumpar för att göra någon koppling till mitt problem av detta, om det finns någon

Mvh Erik

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #18 skrivet: 09 december 2022, 15:13:52 »
Tack för förtydligandet Rickard, då skulle det eventuellt kunna vara något sånt. Jag antar att första steget blir att försöka lista ut om kommande stopp är i samband med varmvattenproduktion.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #19 skrivet: 09 december 2022, 15:17:01 »
Längst ned i värmepumpen sitter det två tryckvakter.
typ denna (Men detta är lågtryckspressostaten): https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-pressostat/acb-4ua11-pressostat-lag-0-8bar.html

Du skulle i alla fall kunna knacka lite på dem med ett mejselskaft om det bara är nåt skit som pluggat röret till pressostaten.
Bryt strömmen innan, det är spänningsförande kablar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #20 skrivet: 09 december 2022, 16:39:30 »
Jag lyckas inte hitta två längst ner. Alldeles ovanför kompressorn sitter tre stycken på samma rör, varav två är inkopplade med kablar. Sen sitter den en ensam längre ner i pumpen (den vänstra cirkeln) som är inkopplad. Den sitter på ett rör som verkar väldigt kallt då det är frost på det en decimeter under själva tryckvakten.

Ska stänga av och knacka lite på dessa bara den har hämtat igen integralen och kompressorn stannat. Kan det finnas någon mer som jag inte ser (i såna fall sitter den väldigt illa till)?

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #21 skrivet: 09 december 2022, 17:43:42 »
Det verkar tyvärr inte vara kopplat till varmvattenproduktionen  :'( Fick nyss ett nytt stopp, dÃ¥ pÃ¥gick ingen varmvattenkörning. Passade pÃ¥ att bryta strömmen, knackade lite försiktigt pÃ¥ tryckvakterna. När jag slog pÃ¥ strömmen igen och den startade upp sÃ¥ började den direkt varna för högtryck löst (utan att kompressorn gick). Fick bryta strömmen ytterligare en gÃ¥ng för att fÃ¥ igÃ¥ng den. FrÃ¥gan är om det är tryckvakten som spökar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #22 skrivet: 09 december 2022, 18:19:36 »
Tryckvakten längst ner är lågtryckspressostaten.

Vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går? Det kan vara så att det är för lågt värmebärarflöde. Är det flödet som är problemet bör pumpen tendera att stanna när det är kallt ute. Värmebärartemperaturerna är ju högre då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #23 skrivet: 09 december 2022, 18:43:13 »
Den gick helt utan stopp de senaste tvÃ¥ dygnen när det var -10 till -16. Idag har det varit -6  när den stannat tvÃ¥ gÃ¥nger men har nu sjunkit ner till -12. För närvarande framledning 45 och retur 37. Har aldrig uppmärksammat att framledningen är mer än en grad över börvärdet.  :dt: 7-9 grader.

Funderar på att öppna upp strypningarna på övervåningen (bara tre element av totalt 11) bara för att utesluta att det påverkar trycket och flödet på något sätt, även om den gick mer än halva vintern med den strypningen i fjol utan problem så det låter ju osannolikt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #24 skrivet: 09 december 2022, 22:28:42 »
Min teori om att det skulle finnas en koppling mellan värmebärartemperatur och stopp kan betraktas som skjuten i sank. DeltaT är helt normalt.

Det har förekommit fall med glappkontakt i cirkulationspumpens hastighetsomkopplare som har orsakat mystiska slumpmässiga fel. Är det inte frågan om det måste jag erkänna att jag har slut på teorier om vad det kan vara för fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #25 skrivet: 10 december 2022, 16:38:45 »
Den "överblivna" tryckvakten är en reserv, men jag minns inte säkert om den kan ersätta högtryckvakten eller driftspressostaten.
Kan du se vad det står för utlösningstryck på alla tre så kan jag hjälpa dig bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #26 skrivet: 10 december 2022, 17:00:41 »
Det har förekommit fall med glappkontakt i cirkulationspumpens hastighetsomkopplare som har orsakat mystiska slumpmässiga fel. Är det inte frågan om det måste jag erkänna att jag har slut på teorier om vad det kan vara för fel.

Tack för att ni engagerar er! Jag börjar känna mig lite uppgiven i att jag inte ser något mönster i när den stannar. Med glapp i cirkulationspumpens hastighetsomkopplare, menar du då den röda ratten ställbar i tre steg på cirkulationspumpen på värmebärarsidan? Efter stoppet i går kväll har den gått hela natten (inklusive en varmvattenkörning) och hela dagen fram till alldeles nyss. När jag kom hem kl 16 hade den stannat och löst för högtryck som tidigare. Nu verkar det ha varit i samband med eller väldigt nära varmvattenproduktion, för varmvattnet var nyvärmt och jag hade haft en framledningstemperatur på 58 grader alldeles innan stoppet (men den tempen är väl normal i samband med VV-tillverkning?)


Den "överblivna" tryckvakten är en reserv, men jag minns inte säkert om den kan ersätta högtryckvakten eller driftspressostaten.
Kan du se vad det står för utlösningstryck på alla tre så kan jag hjälpa dig bättre.

Den längst fram (inkopplad) står det 35 bar på. Den i mitten som inte är inkopplad 45 bar, och den bakersta (inkopplad) 45 bar.
« Senast ändrad: 10 december 2022, 17:03:16 av A.Haddock »

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #27 skrivet: 10 december 2022, 17:41:32 »
Thermia Diplomat stannar  varmvattensproduktion pÃ¥ tryck vid kompressordrift sÃ¥ det spelar ingen roll vad tiden stÃ¥r pÃ¥.
Tiden är bara till för om det finns samtida behov av värme och varmvatten, man kan ställa hur lång tid den får gå innan den växlar över mot det andra behovet men man brukar aldrig behöva ändra på det från fabriksinställngen.
Är det inte samtida behov kommer kompressorn gå till den har stannat på tryck i varmvatten eller stoppas på integralen i värmedrift.
Kan även stoppa värme på hysteres men det brukar tyda på dåligt flöde om det sker.
Vanligt vid högtrycklarm är.
Smutssilen på radiatorreturen är tät av smuts
Växelventilen mellan värme och vatten kärvar sig fast i ett mellanläge så att den tappar flödet
Cirkulationpumpens skovelhjul har fastnat på grund av smuts
Cirkulationspumpens skovelhjul har lossnat från axeln
Crkulationspumpen är trasig
Mindre vanligt:
Kondensorn är på väg att klogga igen på radiatorsidan



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #28 skrivet: 10 december 2022, 17:53:54 »
Med glapp i cirkulationspumpens hastighetsomkopplare, menar du då den röda ratten ställbar i tre steg på cirkulationspumpen på värmebärarsidan?

Ja, det är den omkopplaren som det kan vara glapp i.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad A.Haddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Duo högtryck löst
« Svar #29 skrivet: 10 december 2022, 20:01:45 »
Tack för många förslag Dymo450!
Fel på cirkulationspumpen känns det som att jag kan utesluta. Högtryckslarmen kommer oregelbundet (än så länge aldrig vid låga utomhustemperaturer, hittills bara vid utetemp -6 till -2, om det har någon relevans) och pumpen kan ju gå i dagar utan larm. Det skulle i såna fall vara om det är något glapp som Roland pratar om (men jag hör väldigt tydligt hur cirkulationspumpen går i mitt system och om den skiftade i hastighet tror jag att jag skulle hört det).
Jag ska kolla över smutssilen en gång till. Den där växelventilen skulle absolut kunna vara roten till problemet, men skulle problemet vara så intermittent då?


Nu när jag var ner och kollade till pumpen noterade jag att den kört varmvatten igen, vilket den inte borde ha gjort eftersom det var ganska nyligen i eftermiddags den gjorde det. Jag noterade att varmvattentemperaturen var 47 grader när den startade att göra varmvatten. Normalt brukar den inte börja värma vattnet förrän tempen sjunkit ner till 44-40 grader. I servicemenyn under varmvatten står "start 50 (40) c". Där är jag helt 100% säker på att det stått ett lägre värde än 50 tidigare, typ 44 eller liknande. Detta värde går heller inte att ändra, bara värdet inom parentes. Är detta ett flexibelt värde som styrs av något annat i pumpen?

Har även noterat att jag helt plötsligt har 0,7-0,8 bars tryck i värmesystemet. Vet med 100% säkerhet att jag hade 1 bar för ett par dagar sedan. Vart har det vattnet tagit vägen, eller tyder det på luft?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!