Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturer pÃ¥ tvÃ¥ VVB  (läst 403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Temperaturer på två VVB
« skrivet: 04 december 2022, 11:13:13 »
Vi har en 200l VVB (Duo optimum) från Thermia som står bredvid bergvärmepumpen.
I servicemenyn på den står det just nu för VVB:

Start 41(44)c
Varmvattentid 20M
Värmetid 20M
Toppv.interval 14D
Toppv.stopp 60c

Sedan har vi en Nibe Eminent 100 liters efter Thermian, som skaffades då det inte räckte till 4 pers och bubbelbad/dusch.
Den är ihopkopplad som på skissen, och det går att stänga ventilerna så att den går att koppla bort.

Frågor: Stämmer det att start av värmeproduktion på Thermian är fast inställd på 44? Är det ett bra värde?
Legionella toppvärmning verkar vara var 14nde dag, är det för sällan?

Jag skulle vilja ha typ max 50grader ut från Thermian, och sedan max 50 ut från Niben, tycker det räcker ut till blandarna.
Niben har ju en blandningsventil som jag kan ställa i botten då den ska justera mellan 50-65c. Finns det ingen inställning att göra på Thermian för blandningen om jag vill ha 50 ut från den?

Sen tänker jag att vi förbrukar ju vattnet i Niben först, så där skulle man kanske inte behöva ställa termostaten på mer än 50c heller, menar att legionella borde inte hinna bildas på en normalförukande familj när den första VVB:n är på "bara" 100 liter? Nibe rekommenderar ju att ställa termostaten på 60 annars.
Det jag vill åstadkomma är nog en minskning av elförbrukning, lite luddigt uttryckt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperaturer på två VVB
« Svar #1 skrivet: 04 december 2022, 22:03:22 »
Jag har exakt likadan inkoppling hemma med en 80 l VVB efter min 1215.
el-VVB:n värms till 60 C och blandningsventilen under är ställd på 55C, då räknar jag med att blandningsventilen ska reglera så att den tar både direkt från 1215:s VVB och blandar ut med lite från el-VVB:n hela tiden.
Ju kallare vatten från 1215 ju mer kommer från el-VVB.
Sen matas ju el-VVB från 1215 så denna tar inte mycket ström normalt, typ bara när det tappas upp ett bad som den kan behöva värma en del extra.

Skulle rekommendera samma för dig, blandningsventilen på el-VVB skickar ju varmvatten direkt från Thermian ut i VV-ledningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!