Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F1245 - växla innetemp mha "extern justering"  (läst 780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
F1245 - växla innetemp mha "extern justering"
« skrivet: 02 december 2022, 18:42:48 »
Normalt har jag haft VP inställd på att hålla 21° vid rumsgivaren, då blir det ca 20° i rummen. Kurvan är väl intrimmad sen länge, så numera kör vi med innegivaren aktiverad, för att ytterligare jämna ut temperaturen lite.

I vinter har vi tänkt hålla ganska svalt inne med VP och låta kaminen toppa upp till rätt temperatur när vi är hemma. Nu i september och oktober har vi övat lite, genom att inaktivera rumsgivaren och sänka kurvan, tills vi nådde 17°. Med funktionen "Extern justering" har vi kunnat växla mellan normalvarmt och svalt. Men nu är det skarpt läge och jag kom på att jag vill ha rumsgivaren aktiverad, så inte VP producerar värme alls tills huset svalnat. Då blir funktionen "Extern justering" i celsiusgrader istället för "sänkning av kurvan n antal steg". Jag ställde temperaturen på 17° men fick inte det resultat jag väntade mig; VP satte igång redan vid 19° och har i eftermiddag hållit 18-19° vid givaren.

Var tänker jag fel? Ska jag sänka kurvan till ett mellanting mellan det varma och det svala läget?  Sc:,h
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29523
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F1245 - växla innetemp mha "extern justering"
« Svar #1 skrivet: 04 december 2022, 21:57:41 »
Jag har samma problem med min 1245, sänkningen påverkar endast rumsgivarens börvärde men kurvans förskjutning påverkas då inte.
Rumsgivaren kompenserar inte fullt ut utan du måste samtidigt ställa ner förskjutningen ungefär lika många grader som rumsgivaren för att få önskad effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: F1245 - växla innetemp mha "extern justering"
« Svar #2 skrivet: 16 april 2023, 06:49:02 »
Jag har samma problem med min 1245, sänkningen påverkar endast rumsgivarens börvärde men kurvans förskjutning påverkas då inte.
Rumsgivaren kompenserar inte fullt ut utan du måste samtidigt ställa ner förskjutningen ungefär lika många grader som rumsgivaren för att få önskad effekt.

Det verkar inte som det går att kombinera de två funktionerna, så jag bytte taktik. Skippade rumsgivaren och har kört med enbart en sänkning av kurvan. Upplevelsen av inomhustemperaturen är inte lika känslig när det ändå är "för kallt" som är målet, dvs det spelar ingen större roll om det är 16° eller 14° när vi kommer hem från jobbbet - det ska eldas ändå.
För den som är intresserad så har den sänkningen i kombination med lite effektivare duschar halverat energiförbrukningen till VP i vinter. Halverat!

Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!