0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mange syns scrollkompressor er den beste typen, da den gir mer sikker drift ved lave temperaturer.
Selges disse nye varmepumpene, XE(9 og 12)EKE pumpene i Norge av hovedimportør (Bauer energi er det vel?) eller andre? Noen som vet?
Kan du förklara vad du menar med detta ? Idag är det bara Panasonic som har scrollen kvar i luft/luft värmepumpar och vad jag vet har inte Panasonic bättre lågtemperaturegenskaper än andra fabrikat ? Och är det inte så att HE-seriens COP mäts vid lägre nominell effekt än XE-serien, vilket automatiskt ger högre COP-värden ? (XE-serien är alltså inte så mycket sämre som siffrorna säger).Tack på förhand/Gano
Citat från: Gano skrivet 12 april 2006, 23:23:49Kan du förklara vad du menar med detta ? Idag är det bara Panasonic som har scrollen kvar i luft/luft värmepumpar och vad jag vet har inte Panasonic bättre lågtemperaturegenskaper än andra fabrikat ? Och är det inte så att HE-seriens COP mäts vid lägre nominell effekt än XE-serien, vilket automatiskt ger högre COP-värden ? (XE-serien är alltså inte så mycket sämre som siffrorna säger).Tack på förhand/Gano Sök lite på nätet... Mitsubishi Electric, LG, Daikin, Fujitsu, m.fl. har också modeller med scrollkompressor.COP-värden är uträknade av Eurovent, jag tycker väl att man borde kunna lita på deras objektivitet... annars är det korrupt och genomruttet.http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_Products.php?rub=03&srub=&ssrub=&lg=enVad gäller huruvida scroll eller rotary är det bättre valet, är ju upp till var och en att bedöma. Det finns mängder av inlägg i forumet som avhandlar detta, bara använd sökfunktionen.Med detta är det inte heller sagt att XE9/12EKE är en dålig maskin - förutom HE-serien är det ju faktiskt den single split-maskin hos Panasonic som har högst COP...
Det finns väl en annan aspekt på det här med scrollkompressor och det är väl livslängden jämfört med rotary kompressorn. Har haft denna diskussion med förståsigpåare som jobbar mycket med industriella lösningar på kyla och värme och de hävdar att scrollen är överlägsen när det gäller livslängd. En luft/luft värmepump måste väl anses som en långsiktig investering där också livslängd är väsentligt att beakta för god driftekonomi och därmed högsta möjliga ekonomiska "verkningsgrad". Kompressorn är ju själva hjärtat i anläggningen... _/-