0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker du ska sänka förskjutning till -6 bara och inget annat.
Vad händer då exakt? Vattentemp i golvvärmesystemet sänks?https://static.byggahus.se/attachments/images/large/631/631957-4cf6aad1763b287969a586d28d9ffd40.jpg
Sänker framledningstemperaturen parallellt med runt 12 grader. Temperaturen hålls stabil på den nya lägre nivån, även om vädret ändras.
Meny 1.1 Temperatur och "kurvförskjutning" ändras. Detta om man inte har inomhusgivare, annars ställer man in gradtalet.
En frånluftsvärmepump är beroende av att ventilationen för att fungera som tänkt. Du har dessutom Alig och ska inte röra de inställda luftflödena för det kan bli helt fel och t.ex. övertryck i huset som i värsta fall skulle kunna leda till skador. Stäng av allt kan man möjligen göra på sommaren men knappast på vintern när huset måste vara uppvärmt och ventilerat.
Kompressorn används inte när frånluften är under 16 grader. Allt är riktigt. Lite skumt med oregelbunden elpatron bara. Förmodligen ingen större skillnad på temperatursänkning eller full temperatur med kompressor.
Har du ökat börvärdet så att den arbetar mot en högre temperatur?OM du sänkt önskad temp så lär ju elpatron bara hålla den temp du vill ha.
Meny 1.1 Temperatur och "kurvförskjutning" ändras. Detta om man inte har inomhusgivare, annars ställer man in gradtalet.Jag har en inhomhusgivare, testade ställa kurvsförskjutning 1C och utetempteratur -2C.Då det är -10C ute så borde kurvan ändras och det borde bli 1C varmare inomhus temp?Jag har inställt värde på 17C men då det är så kallt ute så är det bara 16.5. Har testat öka värmekurvan ett steg och då blir det 19.5C istället, men jag vill ju inte manuellt ändra på kurvan när det blir lite kallare.