0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har liknande förhållanden som dig - dvs i Skåne, nytt hus på ca 180kvm, F730 osv. Anledningen till högre förbrukning i November är just temperaturen. November har varit kallare än Oktober - även om båda varit milda generellt sett.
Avfrostningar är helt normalt när kompressorn jobbar höga varvtal - vilket den gör när det är kallare ute. Om den kör en avfrostning i timmen under natten så är det ok. Har samma.mönster som du - dvs mkt mer avfrostningar i november än Oktober.
Jag tror dock att det är SPA som spökar lite för dig. Den får din kompressor att fungera som en på/av-kompresdor pga av påverkansgraden. Framledningstemp blir väldigt beroende av elpriset - så därav jojoeffekten. Jag skulle råda dig att sänka påverkansgraden till ca 2-3. Jag kör 2. SPA kommer inte sänka antalet kwh du behöver - utan lägga dem när det är som billigast. Så din kompressorn kommer jobba mkt hårdare fast kortare tid. Tror även att detta är anledningen till att Tibber ser det.som beteendeförbrukning - då korrelation med utetemp inte är tydlig.
Hög kondensor in/ut har med varmvatten att göra. Också normalt om du kör lyx. Vilken Stopptemp kör du? Sänk till 51 så skall du inte så det meddelandet igen (samt att du slipper att elpatron en går in).
Jag tror på en mer manuell approach till att kolla elförbrukningen för värmepumpen: I huset från 2019 har du kanske en separat elmätare för värmepumpen? Läs av den regelbundet, t ex varje månad (eller varje dag, samma tid, nu i början), och skriv upp så vet du exakt hur mycket el den drar. F730 kan också ha en info-meny som visar energiförbrukning och mängd eltillsats. Skriv upp de siffrorna också.Sedan ser du till att ha öppna termostater och försök hitta rätt kurva och lagom inomhustemperatur. Se andra inlägg (kanske optimeringsguiden du nämner tar upp det, vet inte). Slå av SPA under tiden och slå på det sedan igen när "basics" funkar.
Jag är osäker på om du räknar bort elbilen på rätt sätt, kanske är det uppskattande elmätare som visar fel. I loggen syns det att värmepumpen har blivit störd av hög förbrukning. Stannar den kompressorn och ersätter med elpatron på andra faser så går ju förbrukningen upp.
OK, cool. Kanske vi kan jämföra våra system. Uhm, nja. Rent kwh-mässigt så är inte förbrukningen så mycket högre än förra året för mig.2022 934 kwh2021 901 kwhMedeltempen i Malmö-regionen2021 OKT 10,6 NOV 7,02022 OKT 12,2 NOV 7,6Tidigare i annat sammanhang har jag kunnat korrelera utetemp med elförbrukning och då har 90% av förbrukningsvariation förklarats av utetempförändringar. Det är inte så mycket skillnaden i förbrukning mellan månaderna som jag ifrågasätter, utan förändringen i förbrukning i relation till min upplevelse av hur pannan beter sig, samt Tibbers info om att jag gått från att varje månad vara under topp 20%, till att nu ligga långt efter! Jag håller med. Jag förväntar mig också att pannan kör fler avfrostningar när det är kallt ute, men ska den verkligen köra avfrostningar när det är 6 till nästan 15 grader ute? Varför i så fall? Vad beror det på? Den avfrostar ju inte på sommaren och jag inbillar mig att det är något som sker när det är kallt ute? (Självfallet kan 730 design beroende på effektivitet och annat förorda avfrostningar, men den kunskapen har jag i så fall inte)Right. Är med på att kompressorn får jobba hårdare eftersom den blir begränsad av "högt pris". Är också med på att kwh-förbrukning inte kommer att ändras, bara det att det ska bli billigare som du säger. Frågan är då hur mycket extra slitage som uppstår i och med SPA och höjd påverkansgrad och extra förbrukning om/då pannan kör högre temp för att kompensera. Man hoppas ju att det offsetar priset kwh. Vid högre prisvolatilitet torde det blir bättre besparing efter algoritmen förhoppningsvis tydligare kan avgöra vad som är billigt och dyrt utifrån datan.Det skulle vara intressant att se skillnad på påverkan 10 och 2. Jag vill ju ha så mycket ekonomi som möjligt. Högre framledningstemp som jojo verkar sannolikt. Dock gör den samma med vatten. Jag har periodisk höjning på en viss dag och 03.00 på natten, var 14e dag. Ibland drar den upp vattentemp till 57-58 lite när som. Exempelvis i morse kl 07.Ja, sannolikt Förstår inte Tibber och klassar det som beteende. Jag har emailet dem och frågat men inget svar än. Frågan kvarstår än dock. Om jag godtyckligt räknar om den felaktiga "beteende"-höjningen och lägger den på uppvärmning och estimerar "beteende" såsom förväntat baserat på tidigare perioder (190 kwh) så får jag:Beteende (kwh) [JULI outlier]:JULI 129AUG 185SEP 102 (nästan 2 veckor bortrest, pro-ratat säkerligen "som vanligt" då inget ändrats)OKT 190NOV 190Uppvärmning (kwh):JULI 76 AUG 95 (+25 % av JULI)SEP 125 (+30 %)OKT 195 (+56 %) NOV 428 (+119 %)Jag kör nästan aldrig lyx och har nog inte gjort på ett par månader. Jag kör det nån gång om hela familjen, 4 pers, ska duscha/bada. Tidigare låg vattentempen konstant på 55 men när jag slog på SPA nu i höst så sjunker den mer. Hur ställer jag in stopptemp? Jag utgår ifrån att du menar stopp som i att värmning stannar vid x temp? I övrigt har jag slagit av elpatronen helt. Den har varit avslagen sen i somras, så det kan inte ha med den att göra.
Så under November så förbrukade vi (2 vuxna + 1 barn) följande: Värme: 390kwhVarmvatten: 50kwh Inomhustemperaturen är 22C och SPA aktiverat för värme endast med påverkansgrad 2. Varmvatten är normal med stopptemp 52C och produktion endast tillåtet mellan 01-05. Jag har periodisk höjning var 30e dag. I pumpen kan du läsa av förbrukningen exakt - hur mycket den dragit för värme, varmvatten och fläkt. För anteckning 1a varje månad så har du mycket bra koll. Lita inte på Tibber. Hoppas det hjälper! Skall tilläggas att jag har 2vån med golvvärme på båda.
Varför avfrostning? Även om det inte är svinkallt så måste ju pumpen ta energi någonstansifrån - vilket gör att förångaren blir kall och isbildning börjar. Det ska inte ske lika ofta med låga frekvenser men om den måste jobba hårt så blir det ca 1gng/h.
Den avfrostar inte beroende på hur kallt det är UTE, utan beroende på hur hög effekt kompressorn kör med i och hur fuktig LUFTEN är som ventileras ut är. Om den skulle köra på full kompressoreffekt en fuktig sommardag skulle den behöva avfrosta mycket då också. Men på sommaren kör du inte värmepumpen så mycket, bara lite för varmvatten.
Jag tänker att det är tvärt om: fuktig luft blir mycket is. Helt torr luft skulle inte ge någon is eftersom det inte fanns något vatten som kunde frysa.
Hej,Problem, min elförbrukning har gått upp mycket under OKT och väldigt mycket NOV jämfört med hur jag brukar ligga. Enligt Tibber ska den extra förbrukningen vara “beteende” (bild1/2/3/4) https://imgur.com/a/lypDxMG, men vi har inte adderat eller förändrat beteende eller adderat källor. Vi har ett nybyggt välisolerat trähus från 2019. Frånluftsvärmesystem med Nibe F730. 175kvm BOA. Två våningar, golvvärme på nedanvåning och radiatorer på ovanvåning. Elprisområde 4, Skåne. Systemet ska vara injusterat. Förbrukningen är ju förhållandevis låg men jag undrar hur man kör det mest optimalt. Jag har tidigare frågat i tråden med optimeringsguiden men ej fått svar än. Säkring 16A med hybridbil som laddas på natten via smart laddning. Laddaren är nedställd till 10A. Jag städade precis filtret, luftade radiatorer och säkerställde tryck på 1 bar.Pannan är uppkopplad mot Tibber via Nibe Uplink (gratis) med påslagen SPA (påverkansgrad 10/4). Jag har inte ändrat mycket på pannan utan låtit det vara som den är injusterad. Jag har dock slagit av elaptronen. I övrigt står kurvan på 9 (30 grader framledningstemp vid 0 grader ute). Pannan stod tidigare på +2 i kurvförskjutning men jag ändrade till -1 som verkar vara mer standard. Jag har för ett par veckor sedan sänkt till -6 för att se vad effekten skulle bli men tycker inte det har förändrat något.Jag tycker nu att pannan beter sig märkligt vad gäller framledningstemp som delvis åker jojo i förhållande till kurvan, många avfrostningar och hög vattentemp (periodisk höjning inställd på 14 dagar 03.00 på natten). Pannan knäpper vilket jag inte uppfattat att den gjort tidigare.När jag tittar på Nibe Uplink och “information messages” (bild5 i ovan länk) kan jag se:1. Defrosting in progress2. High condenser in temperature3. Compressor limited by load monitor4. Load monitor active5. Compressor long term. restr. by load monitor. (i SEP)6. High condenser out temperature (i SEP)7. Low air flow (i somras 1ggr)8. Inverter alarm type 1 (1 ggr)9. Temp. phase drop (1 ggr)10. Low air flow (1 ggr)Det vore hjälpsamt om någon kunde kommentera på dessa meddelanden. Inga alarm finns. Jag kan ju se att defrosting är framstående. Jag kan tänka mig att det är just detta som av Tibber uppfattas som beteende och det är det som adderar till min konsumtion, men osäker på om det är fallet. Förutom ett par dagar förra veckan, v46, som var kallare så har vi fortfarande på gränsen till meteorologisk sommar. (bild6 i ovan länk) med nuvarande dagstemperaturer på cirka 6 grader. Ska pannan verkligen avfrosta så pass vid dessa temperaturer? Och likaså när det är >10 grader ute.Recap. A:Hjälp med ovan frågor och komma till rätta med pannans meddelande och ökad konsumtion och beteende. B: optimera panna för bästa ekonomi (primärt efter elpris, sekundärt komfort).PS. Data över defrosting; SEP 5 ggr, OKT 95 ggr , NOV 213 ggr med två dagar kvar. Tid mellan vissa avfrostningar < 60 min.Kan tilläggas att jag ser ut att hamna på samma elkonsumtion som NOV 2021, men då hade jag inte smartladdning av bil eller uppkopplad panna med SPA.