Först:
Nibe S-1155
Nibe VVB 200L
Nibe RPP-10
Nibe THS-10
Falkenberg, Halland
Kurva 11(5)
Jag har fått vår Nibe S-1155 installerad med tillhörande VVB på 200L sedan drygt två månader och den 7/11 gick vi över till Tibber.
Det primära var timpris och möjligheten att styra bergvärme, solceller osv via Tibbers app.
Första problemet var att när jag ställde innetemperaturen till 21 grader i tibberappen så blev det aldrig varmare än 18-19 grader och låg framledingstemperatur till radiatorerna, runt 25 grader fram och ca två grader lägre på returen. Nattsänkning och smartstyrning efter elpris var aktiverat.
Efter en massa experimenterande så kom jag fram till att Tibber försköt kurvan från -2 till -9 på natten, tappade kontakt med myuplink så pumpen stod kvar på -9 tills kontakten återupprättades.
Till slut så hav jag upp och deaktiverade tibbers styrning och lade in ett schema direkt i pumpen istället.
Framledningstemperaturen sköt direkt upp till runt 45 grader och värmde på. Jag satte innetemperaturen till 20 grader dagtid och lade in ett nattschema Mån-sön 22:00-05:30 och satte innetemperaturen för denna period till 18 grader.
Jag aktiverade även Nibes egna elprisjustering och maxade den på läge 10.
Nu har vi runt 21 grader dagtid och i natt tuffade pumpen upp innetemperaturen till närmre 23 grader.
Så hela natten eldades det för kråkorna.
En detalj är att idag så kommer elpriset ligga på runt 6kr hela dagen, från 06 och framåt.
Så, det jag är ute efter är väl om nibes smarta prisstyrning kör över scheman och värmer på som 17 för att spara på pengarna även om man lagt in ett schema som säger "sänk värmen på natten"
Jag har läst manualerna men då är ju inte direkt informativa.