Söta bror vet best når det kommer til varmepumper. Sånn er historien:
For lenge, lenge siden, i 2020, bygget jeg og min fru et hus. Det er 200 kvm, to etasjer, og vi har vannbåren varme i gulvene i hele 1 etg, og på to bad i 2 etg, hvor kun ett er i bruk. Vi varmer altså omtrent 110 kvm med vannbåren varme i gulv. Det er støpt rør i betongsåle, Uponor Smartix termostat og aktuator. Vi hadde først en Elkjel, da vi ikke hadde råd til varmepumpe når vi bygget huset. En nabo hadde kjøpt en VVM320 og F2040-12 av en tredje nabo, som hadde fått den av sin bror, som av ukjente årsaker ikke skulle ha den lenger. Tror det var noe om radiatorer og varme.
Vi fikk montert den i Oktober, og etter en sjokkregning og en del furting om hva som er rimelig å si ifra om er anlegget nå i drift. Kort tid etter fant vi følgende problemer:
1:Pumpa er fra 2015, men hadde alt gått 517 000 start stopp på rundt 22 500 timer
2:Den starter og stopper omtrent 3 ganger i timen
1 er ikke mye å gjøre noe med, men 2 kan fikses.
Han som installerte pumpa har kanskje gitt litt opp, snakket med Nibe service, og de sa at "Det må være veldig unormalt bygg for å avvike fra fabrikkoppsettet".
Jeg gjorde følgende endringer selv:
Satt alle romfølere til 30 grader sånn at varmepumpa regulerer varmen inne selv
Endret diff. tur temp fra 10 til 14 på kompressor og fra 7 till 11 på tilvarme.
Det gir nå ca 1 stopp/start i timen.
Jeg vil fortsatt lenger ned, og jeg vil ha lenger driftstid. Jeg har i utgangspunktet verdens største varmemagasin og utjevner i betonggulvet, så det er omtrent uten betydning om det er litt varmt eller litt kaldt vann, så lenge det er fornuftig og økonomisk drift.
Jeg har i tillegg en 200 liter varmtvannstank som VVM leverer tappevann til, i tillegg til den tanken som er i VVM 320.
TLDR: Hvordan kan jeg stille inn min varmepumpe så jeg får god og effektiv drift?