Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa ner till underhÃ¥llsvärme  (läst 464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tretorn76

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ställa ner till underhållsvärme
« skrivet: 26 november 2022, 19:05:01 »
Hej!
Har en IVT-optima Luft/vatten ifrån 2006 som via Shuntbox tillskott R 800 Bosch styr en gammal CTC-panna ifrån 2000. Utrustningen har ingen inomhusgivare utan bara en utomhusgivare. I styrboxen för pumpen kör jag standardvärden på värmekurvan med V=20 och H=55 som rekommenderas enligt bruksanvisningen för denna typ av hus och ha ca 20 grader inomhus.
Har bilder, men fattar inte riktigt hur jag lägger in dem.
Nu är det som så att jag kommer flytta ifrån huset ett par månader innan nya ägare tar vid. Jag undrar därför om vad som kan vara lägsta smärtgränsen för "underhållsvärme". Kan jag egentligen typ "halvera V och H-värdena som är i den kurva anger vilken temp elementvattnet vid olika utomhustemperaturer, vilket borde ge halva elementvattentemperratirem och borde då gel halva inomhustempen dvs runt 10 grader. Låter det logiskt eller är jag ute och cyklar?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!