0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börja med att öppna alla element/radiatorers termostat till max. Vad har du för typ av radiatorer? enkelpanel, dubbelpanel?vad har det varit för uppvärmning tidigare? Ved, olja, gas, el?Är värmesystemet ett eller tvårörs system?
Ändra till 9 - 3, då får du ut ca 32°C, om det räcker beror ju på storleken på radiatorerna.
Sen noterar jag att strömkännare inte är anslutna, de levereras ju med värmepumpen och ska visa husets momentana förbrukningen i A per fas.Med huvudsäkring på 16 A och så stort hus, borde de absolut vara anslutna för att förhindra att huvudsäkringar går sönder.
Och i vanlig ordning är rumsgivaren inte ansluten.Jag skulle nog se till att ansluta en sån, den kan ligga ovanpå värmepumpen i en plastpåse om du har lite tur?Strömkännarna kanske ligger i samma påse, mina (till fritidshuset) lämnades vid installationen men jag fick dit dessa när nätägaren bytte elmätare, killen var snäll och satte dit dem på ingående trådar till elmätaren.
Desto mer vattenvolym i elementen, desto lägre framledning, vilket också ger lägre kurva och mindre elförbrukning
Dvs, BVP har alltså förbrukat ca 4600 kWh/år. Kan det verkligen stämma?
Valderama, jag tror du måste acceptera att ditt hus behöver en viss energimängd för att vara trivsamt att bo i, oavsett energideklaration. Acceptera att du kanske fått en glädjekalkyl på energiförbrukning.
Hur är källarens golv och väggar isolerade? Dåligt isolerade källare kan dra enorma mängder värme. Man brukar räkna med att december och januari vardera står för ca 16% av årliga värmebehovet. November verkar vara ca 12% enligt historiken för min pump.
Var ska veden placeras? 1875kWh.