Tänk på att man inte ska använda termostater när man har värmepump! Särskilt om man styr på el-pris. När el-priset är lågt kommer styrningen att vilja öka temperaturen i huset en aning och när priset är högt kommer temperaturen att sänkas något. Framledningstemperaturen styrs också med s.k. gradminutreglering så den varierar i förhållande till den beräknade dito.
Tack för svar. Jag var nog lite otydligt/använde fel ord kanske... på bottenvåningen har vi typ reglerdon i de flesta rum, där man kan ställa in önskad temp genom att vrida på enheten. Värdet på inställd (önskad) temp syns i Upponor styrenheten. På övervåningen har vi radiatorer med termostat, dessa är helt öppna i de flesta rum. Vi har när vi flyttade in haft dessa helt öppet så systemet kunde "lära sig" huset. Sedan drar vi ner i sovrummen vid behov, om det blir för varmt där.
Bilderna jag la in ovan var med SPA avstängd.
Jag satt och läste på igår och såg även att det fanns en nyare firmware till pumpen. Har lagt in den samt har luftad pumpen och ökad trycket till 1 bar, den låg på 0,5.
Sen kollade jag på hela golvvärmesystemet och luftade där slangarna sitter. Ventilerna är helt öppna till samtliga rum (se bifogade bilder).
Nu verkar det blivit lite mera fart på pumpen i alla fall. Körde upp kurvan till 7 (0) då det var rätt kallt i huset igår.
Just nu är beräknad framledningstemp 36 grader, faktiskt framledningstemp 30. Tillåten kompressorfrekvens 75Hz och det kör den i.
Pumpen har för det mesta legat runt 1kW i förbrukning vad jag har sett under gårdagen och så även nu.
Efter vi duschade och den satsade på varmvatten låg den högre.
Vad är det som begränsar denna "tillåten kompressorfrekvens"?
Vi har för tillfället -1559 gradminuter, start kompressor vid -60.
Med ett sådant stor skillnad i gradminuter borde den väl kanske öka på och försöka komma upp i framledningstemp?
Samtliga rum ligger snäppet högre idag än igår i alla fall, enligt rumsgivarna i Upponor mellan 18-18,5 nu. Igår var det typ 17,5 överallt.
Försöker förstå mig på hur allt hänger ihop. Om värmepumpen leder fram vatten med 36 grader men rumsgivaren (Upponor) står inställd på tex 20 grader så kommer den strypa flödet till det rummet när rumstempen kommer upp i/överstiger inställd temperatur där? Det jag som sagt skulle vilja komma åt är att vi kan ha lite högre temp i badrummet, utan att hela huset landar på 23 grader typ.
*edit* Det sitter som ni ser små termometrar på rören på några ställen - dessa verkar inte vara mycket att gå på eller? De visar strax över 20 medan VP säger att framledningstempen är 30? Tog loss en och blåste i den då gick den dock snabbt upp till 30. Men antar att utsidan på rören/luften där inte kommer upp i samma temp som vattnet i rören oavsett?