0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag pratade för några år sedan med erfaren vp installatör med många många år i branschen, han menade att en rätt installerad pump lätt håller över 30 år.På IVTs hemsida skriver de"Kylkretsen med kompressor, styrventil, tryckgivare samt värmeväxlare är helt tillsluten och kräver ingen återkommande service. Den dimensioneras för en total livslängd om ca 80.000 drifttimmar"Dimensioneras betyder för mej att den kan hålla betydligt längre, varför inte 200.000 timmar?Farsans IVT från 2003 gick sönder 2017 (vv beredaren) , han fick spel som oroliga äldre kan få och bytte genast till en nyare.Jag tittade på mätaren, den hade gått 26.000h ☺️, knappt inkörd!Men det var ju bra för mej, tog hand om den precis när IVT återförsäljaren hunnit plocka ur reservdelarna 🙏🥳. Jag tror en äldre scroll vp har möjlighet till längre livslängd än en nyare, är det någon som vet bättre? Förutom Wilo cirkulationspumparna, de får man byta har jag märkt, men det tar ju max 30 min och då kan man sätta dit energisnålare samtidigt.