0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eller så hade gradminuterna räknat ned så pass mycket att den fick order av styrningen att slå av.Den bryr sig ju inte om rumstemperaturen, bara om den passerar ..........
Man brukar kunna ställa både startvärde för elpatron och värde för när nästa steg skall gå in.Man brukar rekommendera minst 5 gånger högre startvärde...
Bifogar här en logg som jag startade ett par minuter innan jag släppte blockeringen för kompressorn.(jag råkade höja temp-gränsen för när tillskottet får gå till, vilket gjorde att det slog till direkt (det är det man ser ca kl 20:55 i grafen), så jag ändrade tillbaka den igen)Först startade värmepumpen att göra varmvatten som brukligt, och sen började den göra värme till huset. Efter typ 45minuter tror jag, ändrade jag tempgränsen för närtillskottet får gå till, men elpatronen startade inte ändå. Varför?I morse kl 7 så gick min blocker in igen, och blockade kompressorn. Tyvärr glömde jag att ändra tempgränsen för tillskottet, så elpatronen råkade starta ca 7:20 noterade jag senare när jag var på arbetet , så det blev till att ringa sambon snabbt så hon kunde ändra tempränsen.Men, intressant att elpatron startade då, men inte inatt när jag ville att den skulle gå.Som man ser på grafen så har värmepumpen gått i nästan 4timmar, utan att elpatronen ville gå in.Gradminuter för kompressor -180, och för elpatron tror jag den stod på 100Nu kommer jag inte köra så mycket med elpatron som jag först tänkte, efter era klocka ord här innan. Men jag vill mest veta varför elpatronen inte går in, så man lär sig
Elpatron körs inte i loggen. Vp värmer inte mycket över börvärde trots -180 som start av kompressor. Det enda som var konstigt var att kompressorn blockerades i slutet av loggen men det var väl nått du fixade gissar jag
om du har startvärde på kompressorn på -180, och elpatron på 100, då kommer elpatron att starta vid -280 gradminutrar.Dessutom får du med ett startvärde på -180 på kompressorn mest troligt en alldelese för hög diff på framledningen, så den nollar gradminutrarna innan den är färdig med sin värmekörning.