Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Besparing eller idioti?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Besparing eller idioti? (läst 1135 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roroti
Gäst
Roroti
Besparing eller idioti?
«
skrivet:
23 november 2022, 14:04:12 »
Citera
Klurar lite på en sak:
Har en Nibe VVM310 med Utedel F2110 och har aktiverat Smart Price Adaption (har timpris på elen).
Kör med både inomhus och utomhusgivare och har ställt temperaturen till 20,5 grader.
Jag har DESSUTOM schemalagt en sänkning av temperaturen nattetid, till 19 grader. Även varmvattnet går ner till Ekonomi-läget nattetid.
Nu slog det mig att det kanske är dumt att ha schemaläggningen, kanske kostar det mer att ha den på än att ha den avslagen?
Elen brukar ju vara billigast nattetid, men då kommer ju inte pannan att värme pga den schemalagda sänkningen. Istället kommer den att vilja värma på morgonen (oftast dyrare timpris) för att uppnå de inställda 20,5 graderna.
Vet inte om någon begriper vad jag försöker säga, men känns det vettigt att stänga av shcemaläggningen tror ni?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10193
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Besparing eller idioti?
«
Svar #1 skrivet:
23 november 2022, 14:19:24 »
Citera
Precis, tycker det låter vettigt att stänga av schemaläggningen. Bättre att värma lite extra på natten när elen är billigare. Det är också svårt att få nattsänkning att fungera i ett modernt välisolerat hus. Tar lång tid för innetemperaturen att sjunka. Semestersänkning om man åker bort en vecka eller mer är väl relevant.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #2 skrivet:
23 november 2022, 16:54:23 »
Citera
Jovisst, timpriset är högst på morgon o kvällstid, så kan du styra så VP inte går/kör mot lägre temperatur på dagen och kompenserar det med lite högre temp på natten så kan du spara pengar. Än så länge.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Bigbit
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 39
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Bigbit
«
Svar #3 skrivet:
29 november 2022, 21:47:58 »
Citera
Jag vet inte om det är så dumt egentligen. Det är oftast kallare på natten vilket gör att det krävs mer energi för att värma huset, på dagtid är det oftast varmare och därmed krävs det mindre energi. Dessutom sover man oftast bättre med en svalare temperatur. Det blir kanske en fråga om hur stor skillnad priset är på elen mellan dagtimmar och nattimmar.
Man skulle kanske kunna tänka sig att man fäller in ett schema till så att uppvärmningen under dagen blir långsammare och kanske inte börjar förens vid 9-10 tiden när tempen börjar gå upp. Det krävs såklart lite justering då och då för att anpassa men har man valt timpris så antar jag att man redan är inne på den banan.
Sen handlar såklart mycket om komfort, prova och se var er gräns går.
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4997
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #4 skrivet:
30 november 2022, 07:57:32 »
Citera
Jag "tvingar" min VP Nibe 1225-8 gå kontinuerligt 7 timmar på natten och vila sig helt på dagen. (ställer upp resp ner R20 termostaten)
+Med dagens timprisskillnader över dygnet så sparar jag 500-1000kr/månad.
+minskar antal starter från 16 till 1/dygn.
-Nackdel, inomhus temperaturvariation 19,5-21,8°.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
30 november 2022, 09:11:24 »
Citera
Du skulle kunna prova ställa upp önskad temp till 22-23 grader och så ha nattsänkning (06.00 till 00.00) på dagtid till 20 grader.
Då får du ju väldigt låg förbrukning från klockan 06.00 när elpriset brukar rusa (om du startar nattsänkningen då).
Sedan lär den börja värma mer och mer under dagen/kvällen för att rumstemperaturen inte skall gå under 20 grader.
Någorlunda bibehållen komfort, och mer energi som köps in på natten.
Men visst, de lägre natt-temperaturerna ute gör att det blir lite mindre vinst än det skulle göra om du värmde med direktverkande el.
Dels får huset ett större energibehov på natten, och dels får värmepumpen lägre COP, både beroende på att det är kallare ute, och beroende på att den måste arbeta med högre framledningstemperatur.
Räkna med en försämrad COP på runt 15-30% om man brassar på på natten istället för kör jämn värme hela dygnet.
«
Senast ändrad: 30 november 2022, 09:12:59 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Besparing eller idioti?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1550
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Jonasotto
lubbis
svmh906
25fOCUS
David_L
larsit
Jisse
BiggerDigger
roffe800
tipo874
T Ramsmark
danne824
uecjs
jewe
DonPablo
Rick80
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info