Tack för alla svar!
Uppdatering:
Vädret slog om och den hoppade igång av sig själv. Misstänker att den första snösmockan var väldigt fuktig med en temperatur runt nollan, dimma, osv, som innebar extar mycket is vilket den inte fixade att avfrosta. Nu när det långsamt blivit kallar igen snurrade den på ända ned till -10 grader. Men...
Om flödet är äkta hade varit värt att veta. Det är sjukt lågt flöde. Uppdatera mjukvara och se om det blir skillnad.
Flödet var fortsatt lågt och den mjukvaruuppdatering som kom precis efter att jag postat här gjorde ingen skillnad. Att det är något tokigt med flödet känns rimligt eftersom bara elementen på ena sidan av huset blir varma. Gissar att det beror på att kretsarna är obalanserade, dvs: det är fler och större element på den sidan så det är lättare att trycka ut vattnet där.
Kontrollera så du inte har smutsfilter i någon kran i innedelen, typ liten 14 mm skruv med ett pyttefilter istoppat. Det klarar inte mycket skräp. Det sitter på andra Nibemodeller, din modell vet jag inte. Lätt att missa att det ens finns.
Jag har inte lyckats hitta något internt filter. Nämns inte i installatörshandboken och det finns vad jag kan se inget som är synbart från framsidan av den när jag tar av fronten och spanar bakom all frigolit. Däremot följde det med en kulventil med inbyggt filter som sitter på tilloppet til utedelen, ser ut så här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/filterball-51f-15r-maskvidd-0-7mm/. Det har jag rensat (var i stort sett tom).
Sitter magnetfiltret på returen? Annars spola ut växlaren och sätt det på returen.
Det sitter på returen
Arbetstank ska inte behövas.
Jag hade redan beställt ett UKV100 när jag postade. Nu är det installerat och det verkar ha löst problemet med flödet. Jag kopplade in det enligt 3-rörsprincipen, dvs: Arbetskärlet matas från pannan i toppen, och returen är ansluten i botten. Radiatorkretsen har egen cirkulationspump på framledningen, och returledningen går direkt till en T-koppling på returen till pannan. Det vill säga den systemlösning som Nibe föreslår på den här sidan om man kryssar i arbetskärl:
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31809/M12461SV-5.html. Magkänslan är att själva volymförstoringen egentligen inte är det som spelar roll här, utan att det snarare är den extra cirkulationspumpen. Den som sitter i VVM S320 är helt enkelt för klen för att få snurr på mitt system.