Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur uppnår man jämn temperatur och effektiv pump utan termostater?  (läst 1029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi fick en Nibe VVM310 med F2120-12 installerad förra sommaren och det har över lag fungerat bra. Vi kör numera med både ute och inne givare men har trots det svårt att få balans i systemet utan att använda termostaterna på radiatorerna, det har faktiskt gått så långt att nästan alla termostater stryper. All data matas in i Homey och ser ut såhär för de senaste 24 tim :


https://i.imgur.com/gkKyXfR.png

Curve slope : 10
Curve offset : 1
SCHEDULING HEATING : 10-21 : 22.5c 21-10 : 20.5c
room sensor settings : 2.5

Problemet jag kan tänka mig uppstår här är att termostaterna begränsar värmen, pumpens inne givare anser att vi inte kommit upp till rätt temp än så då eldar pumpen på vilket i grunden blir väldigt ineffektivt. Öppnar vi alla termostater så slår tempen ganska mycket under dagen, det kan bli på tok för kallt på dagen och på natten kan det bli riktigt, riktigt varmt (i rummen).

Jag tror att en del av problemet är att inomhusgivaren sitter i hallen, centralt i huset där tempen påverkas långsammare. Vi har funderat på att flytta in tempen i vårt sovrum (S i grafen) som har haft svårast att värma upp sig men dörren till detta rum måste numera vara stängd(på grund av allergi) vilket kan ge en missvisande värden som påverkar övriga rum negativt. Egentligen hade man velat att pumpen använder temp data från samtliga givare (Aqara temp kopplade i Homey) men vad jag förstår kan denna pump bara använda en inomhusgivare.

Det handlar med andra ord inte bara om att få en jämn temperatur inomhus utan även att pressa pumpen så lite som möjligt.

Några tips?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Prova först med att koppla bort inegivaren och ställ termostaterna på max,  det blir lite obalans, VP vet inte riktigt vad den ska reglera efter. Sen får du justera kurvan, har du bara element så är tumregeln ca 42 C ut vid 0 C ute

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Stäng också av schemat (tillfälligt) så att inte pumpen försöker ändra temp enligt det medan du hittar rätt kurva enligt 25fOCUS förslag. Kolla i manualen hur man ändrar kurvan (ändra inte för ofta t ex). Försök tajma in dagar med kallt väder ute och jämn temp.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Systemet installerades utan innegivare och samtliga termostater fullt öppna. Detta gav en väldigt ojämn temperatur så för att få rätt på detta installerade vi en innegivare vilket hjälpte en hel del, kurvan landade på 0 med 0 förskjutning. Det visades sig dock att värmen kunde skena på natten när det blev minusgrader, särskilt i det sovrummet som har stängd dörr. För att motverka detta satte vi ner termostaten till 6-7(22 grader) vilket såklart hjälpte. Sen har en del andra termostatera justerats på liknande vis och nu tror jag vi hamnat i ett ineffektivt läge.

När vi såg att värdena stack iväg i Homey igen så öppnade vi alla dörrar och termostater. Vi har ett vattenburet värmegolv på toalett och hall som sitter ihop men kan delas, här har vi kört värme bara på toalett delen men nu har vi även slaget på värme i hallen. Vi satte också ner tempen inomhus till 20.5. Dessa åtgärder ser ut att ha stoppat uppgången på pumpen.



Ser it hur bortkoppling av innertemp skulle hjälpa? Då kommer vi få tillbaka den ojämna värmen igen antagligen. Jag tror grunden är att inne givaren sitter på fel plats, den skulle behöva flytas ut närmare en yttervägg i någon av rummen. Det bästa hade varit om man hade kunnat styra pumpen baserat på flera givare men det verkar inte vara möjligt.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 00:56:21 av Bigbit »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
Det är svårt att få helt jämn temperatur inne när man har radiatorer och en on/off-pump. Även när det är helt jämn temperatur ute blir det variationer i temperaturen inne. Radiatorerna värmer snabbt luften, det är inte så många kg luft i ett rum. Värmeöverföringen från luften till väggar och tak, där sen stora massan finns, är långsammare.

Min erfarenhet är att en innegivare, även om den sitter på rätt plats, löser en del problem men kan ge nya. Ställer man in rumsgivarpåverkan för högt för att få ner temperaturpendlingarna leder det till ett ökat kompressorstarter vilket sliter på kompressorn.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Absolut, det finns många parametrar som spelar in i resultatet. Rumsgivare nivån här egentligen höftad, vi hade ingen direkt aning vad den skulle stå på men en sak var säker, standardvärdet fungerade inte, då påverkade den för lite, iallafall sett över 1 dygn. Plockar vi bort rumsgivaren så kommer vi kanske ifrån det problem vi har nu men så får vi andra problem och dessa tror jag är svårare att lösa eller leva med.

Vi har mekanisk frånluft i huset, detta innebär i vårt fall att det sitter en fläkt på vinden som har ventilations rör som går till Badrum, Hall och ett par rum i källaren. Här dras luften ut medan ventilen i väggen tar in luft.

Problemet just nu verkar vara att värmen sprider sig dåligt från rummen där radiatorerna är samtidigt som vissa dörrar behöver vara stängda.

Ett FX system hade säkert hjälpt en hel del men det är en ganska dyr investering och innebär en hel del mer rör. En mer "ekonomisk" lösningen kanske är att sätta ventilation mellan rummen, kanske till och med fläkt. Tanken är då man hjälper befintligt system att dra ut varm luften från rummen. Samtidigt så finns det ett mindre behov av att ha en högre temperatur i hallen.

EDIT: kan tillägga att vi har en Luft\Luft som ska vara mer effektiv än luft\vatten pumpen men att blanda in den ser ut att skapa ett än mer komplex system svårt att kalibrera in.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 01:07:24 av Bigbit »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jag menade att du kan koppla från rumsgivarens påverkan medan du ställen in kurvan så bra du kan. Sedan kan du slå på påverkan. Då kanske inte lika hög påverkan behövs längre för kurvan är mer rätt.

Termostater plus för hög kurva ger mycket start/stopp eftersom pumpen tror den ska tillverka "jättevarmt vatten", men den har den ingenstans att göra av värmen då radiatorerna inte tar emot den. Då äts gradminuterna snabbt upp och pumpen slår av. Och lite senare börjar den om igen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt Nibe uplink har den startat kompressorn 5 gånger de senaste dygnet och då var det runt -4 i natt och +4 nu mitt på dagen. Ska man tolka detta som mycket eller lite?

Det ser ut som att pumpen registrerar tillsats el när den kör defrost, är det standard?

Vi har ett par rum med fullt öppna termostater, det är precis att dessa når upp till 21-22 vilket får mig att tro att pumpen i grunden är rätt inställd. Sen har vi en del rum som sticker iväg rejält när termostaten är fullt öppen. När det gäller rum i källaren kan man väll tänka sig att denna värme kommer ta sig uppåt och värma hela huset, samma kan vara delvis sant för vissa rum på entré plan. Men så har vi mekaniskt frånluft vilket kommer hjälpa till att dra in ny luft och samtidigt sprida befintlig värme som till slut åker ut genom fläkten. i vissa fall kan utblåset sitta i nära anslutning till radiator/golvvärme. På ett sätt känns det då bättre att begränsa radiatorer som värmer för bra i förhoppningen om att returtempen till pumpen blir lite högre och därmed behöver pumpen värma mindre?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Kan inte den Niben, men min pump av annat märke kan man ställa rumspåverkan i procent. Dvs hur precist pumpen ska följa inomhusgivaren. Då tillåter pumpen ett visst spel ovan/under inställd rumstemp.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
... Sen har vi en del rum som sticker iväg rejält när termostaten är fullt öppen. När det gäller rum i källaren kan man väll tänka sig att denna värme kommer ta sig uppåt och värma hela huset, samma kan vara delvis sant för vissa rum på entré plan. ...  På ett sätt känns det då bättre att begränsa radiatorer som värmer för bra ...

Att strypa radiatorer som ger för mycket värme i rum som inte behöver det är så klart bra. T ex i källaren som säkert kan dra mycket energi, speciellt om det är rum man inte är i så mycket. Då kommer energin värmepumpen räcka mer till övriga radiatorer. Det kan nog påverka balansen så att övriga radiatorer blir lite varmare också.

Om radiatorer är nästan lika varma nertill som upptill så "kortsluter" de och kan också strypas så att returvattnet blir svalare (en liten optimering).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!