Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: koppla vedpanna  (läst 1051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wiggen62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
koppla vedpanna
« skrivet: 19 november 2022, 23:48:23 »
Hej! Har en Daikin bergvärmepump som huvudvärme. Nu har jag även min gamla vedpanna med 2 tankar ute i garaget. Mitt gamla system som jag använde innan jag blev med bergvärme. Har en kulvert in men dom rören bara vänder och går ut igen till pannan. Dom rören skall öppnas upp och kopplas in på värmesystemet i huset. Om jag nu vill använda pannan ibland när elen är dyr och det är kallt, måste jag sätta avst ventiler på utg och retur från värmepumpen. Tänkte ha vv funktionen igång på vp samtidigt. Har tryckkärl i garaget så det är lugnt, men kan det hända nåt annat om man "stänger" vp på värmesidan och bara använder sig av vv funktionen. Förstår att man samtidigt måste slå av värmeproduktionen i displayen så den bara kan producera vv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla vedpanna
« Svar #1 skrivet: 20 november 2022, 09:57:57 »
Då har du en shuntreglering i garaget. Rören kan kopplas in direkt på utgående från VP ( fram och retur. Då ska du även flytta framgivaren i VP till efter påsticket. VP kommer då att känna att det är för varmt och stänga för värme, men ha VV kvar. Blir kanske lite knepigt med pumpen i VP som brukar gå hela tiden. Det fordras även 2 st backventiler, 1 st på röret från panna/tankar och 1 st på röret från VP. Detta för att inte VP ska få för varmt vatten baklänges och för att inte VP ska värma tankar.
PS Stannar pumpen i VP om du stänger för värme från den.

Utloggad Wiggen62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla vedpanna
« Svar #2 skrivet: 20 november 2022, 22:39:50 »
Japp, brukar trycka på powerknappen 1 gång så slår den av värmeproduktion och kör endast vv. Tänkte att med avst vent ut från vp på värmesidan så kopplar man bort hela den verksamheten. Och ist koppla på sticken från vedpannan efter dessa avstängningar. Då blir det ju som det var förr typ, när jag inte hade nån bergvärme

Utloggad Wiggen62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla vedpanna
« Svar #3 skrivet: 08 december 2022, 23:27:31 »
Men tillbaka till min fråga om man måste sätta ventiler på utg/retur värme från vp om man vill docka in vedpannan på huset igen. Sitter ju ett exp kärl inbyggt i pumpen men eftersom man slår av pumpen för värmeproduktion så borde ju inte det blir nåt problem. Tänkte bara låta vp producera vv. Exp kärl till vedpannan sitter på vedpannans system.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla vedpanna
« Svar #4 skrivet: 09 december 2022, 12:52:01 »
Gissar att systemet med värmepannan inte är trycksatt, dvs det är ett öppet expansionskärl. Kopplar du ihop systemen så kommer trycket i ditt befintliga system göra så det rinner över i det gamla expansionkärlet tills trycket är borta.

Du kan säkert koppla det så du kan switcha mellan två olika system, men du skulle behöva fylla på systemet varje gång du byter till VP drift i såna fall. Verkar väldigt omständigt.

Ska du köra vedpanna mot ett slutet system (dvs, koppla bort och plugga det gamla expansionskärlet) så behövs en temperaturvakt (tex https://www.rinkabyror.se/artikel/tempbegransare-syr-5067/) som kan kyla ner med kallvatten om tempen går för högt. Och om du kommer ha avstängning till vedpannan (med kulventiler) kanske du vill ha ett extra expansionskärl eller dyl så inte nån råkar stänga och eldar, eller för att fånga upp temp-skillnader över säsong eftersom det kommer vara vatten i systemet gissningsvis.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Wiggen62

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla vedpanna
« Svar #5 skrivet: 11 december 2022, 22:20:13 »
Joda, det sitter ett tryckkärl ute i pannrummet i verkstaden (kulvert in). Så när jag stänger dom tänkta ventilerna från vp (med inbyggt exp kärl) och öppnar ventilerna ut till pannan så blir husets system trycksatt via det tryckkärlet ute vid vedpannan. Frågan är om det är riskfritt att stänga värmeflödet från vp och bara köra vv från densamma. ?

Utloggad jojac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla vedpanna
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2023, 21:34:01 »
Jag har valt att koppla in vedpanna igen mot mitt hus som värms med bergvärme sedan tre år tillbaka.
Precis som du tänker på blir det lägre elförbrukning.
Jag valde att använda en värmeväxlare mellan ved systemet och huset för att kunna separera systemen.

Vid eldning. Stänger ventiler mot bergvärmepump och ställer pumpen så sommarläge för att den enbart skall göra varmvatten. Startar cirkpumpar och laddomat.

På vedpannans sida av växlaren har jag öppet expansionskärl på vinden och värmepumpen har ett slutet kärl.
Som jag har det nu så kan jag välja från vilken källa jag vill ha värmen.

Jag ska ersätta vanliga kulventiler med styrda magnetventiler för att separera systemen på distans med en app och eventuellt en manöverpanel uppe i huset.
På samma sätt koppla in en brytare som styr blockering av värmetillverkning i värmepumpen.

PÃ¥ bilden ser du hur jag byggt ihop systemen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 332
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!