0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen...Sko sig vill väl alla, jag har inte tänkt at jobba gratis hela mitt liv....men priserna måste vara rimliga....vad beträffar dit pris så måste väl pumpen varit med i priset & vinsten på den?
Det många inte räknar med är att tex en firma som våran lägger ner många timmar på hembesök,räkna på jobb m.m som aldrig blir något dom jobb man har man sen gör ska även betala detta
Det verkar vara en generell inställning att man bör anlita väletablerade installationsföretag även om det kostar en slant extra, men detta bromsar ju nyetableringen! Det finns väl inga belägg för att alla små egenföretagare bara är lyckosökare som vill göra snabba pengar genom att sälja billiga pumpar, och sedan inte bry sig om funktionsdugliga installationer och garantiåtaganden.
Som tidigare skrivits är det ju mycket omkostnader som man aldrig ser direkt som kund.Oftast kan man få ett betydligt bättre pris av det "lilla" företaget med kontoret på fickan än det stora företaget med ett väl utbygt servicenät.Någon måste ju betala kringkostnaderna och de enda som kan göra det är kunden.
Hej...har med stort intresse följt disskusionerna här på forumet en längre tid för att förstå dom frågeställnigar som folk i allmänhet har när det gäller värmepumpar.På vårat företag installerar vi mycket luft/luft pumpar av olika märken, tiden i snitt det tar oss att montera en luftvärmepump är 8 timmar då inkluderas resa, lastning, montering & återbesöket efter en vecka för att följa upp hur pumpen har fungerat första veckan & besvara eventuella frågor.Vi tar för en standardinstallation 3500:- ex moms sen tar vi 600:- ex moms för rör, kabel konsoller & kabelkanaler, om man slår ihop detta blir det 4100:- ex moms & 5125:- inkluderat.Tar man 3500 igenom 8 får man en timkostnad på 437,50:- plus moms.Sist jag var inne på verkstaden med bilen & fixade något i framvagnen, då lagades bilen av en yngling på kanske 22 år så tog verkstan ett pris på 750:- i timmen ink moms......... Ville med detta bara säga att avanserna på kyl & värmejobb kanske inte är så stora om alla tror....men jag kanske har fel...