Hej!
Jag har en Diplomat 12 Optimum, från ca 2008. Displaykortet gav upp i somras, och jag fick ett nytt installerat. Alla gamla inställningar försvann dock med det nya kortet, och nu upplever jag att tillsatsvärmen går för mycket.
Driftstatistik efter kanske en månad i september: Värmepump: 55h, Tillsats 1: 5 h. Detta är mer än vad tillsatsen gick med de gamla inställningarna. Vi har knappt haft något värmebehov, men det har badats och duschats en del.
Jag tänker att jag borde kunna köra värmepumpen i driftläge "Värmepump" en stor del av året. Det blockerar tillsatsen. Värmemässigt räcker det nog för huset under säkert 50 veckor av året. Varmvattnet kanske inte värms snabbt nog, men ungarna får väl vänta lite mellan duscharna tänker jag.
Jag undrar:
1. Görs det regelbundna legionella-temphöjningar även i driftläget "Värmepump"? Eller behöver jag använda "Auto"-läget för att säkra mig mot legionella?
2. Vilka inställningar kan göras för att försena inkopplingen av tillsatsen? Jag såg att man kan ändra integral för tillsats från -600 till t.ex. -999. Är det en bra metod?
3. Finns det andra inställningar för att att flytta fram inkopplingen av tillsatsen?
Tack på förhand!
Frans