130 kvadrat från 2005 ska värmas i skåne och här står en brölande gammal Nibe 310. Förbrukningen är hyfsat låg med uppskattningsvis 12 000kwh per år på värme.
Nåväl, pumpen dukar under snart och det är dags att beställa så man får innan nästa vinter. Jag har undersökt detta mycket under hösten och kommit fram till följande:
1. Byta till Nibe F370, IVT Vent 402 eller motsvarande kostar ca 70 000kr och är ungefär likadan som F310 rent förbrukningsmässigt.
2. Byta till F370 och komplettera med en LLVP för 25 000kr. Borde förbättra förbrukningen en del men blir ännu mer fläktljud. Dessutom håller de inte i all evighet.
3.Byta till starkare inverterstyrda FLVP typ Nibe 730. Men dessa kostar nu över 130 000kr. Har även läst att de kan vara högljudda.
4.Byta system helt till Luftvattenvärmepump. Ventilationen löses med en enkel fläkt. Får ut kompressorn så man slipper ljudet. Varierad kostnad men billigaste jag fått är Mitsubishi för 125 000kr.
Jag är främst inne på nr 4 egentligen då kostnaden är lik de nya starkare FLVP ändå. Men gör jag någonting dumt genom att helt förpassa FLVP?