Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning utegivare  (läst 844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
Felsökning utegivare
« skrivet: 14 november 2022, 16:04:15 »
Min utegivare verkar inte riktigt funka som den ska.
Temperaturen rör sig inte och avviker med 5-8grader från golvvärme och ftx givare.
Tips på hur man felsöker detta eller är det bara köpa en ny givare?

Rumsgivaren fungerar fortfarande.
Diplomat duo 10
MBH300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felsökning utegivare
« Svar #1 skrivet: 15 november 2022, 06:36:40 »
Du mäter resistansen och jämför med bifogad tabell, givaren måste kopplas ut innan mätning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Felsökning utegivare
« Svar #2 skrivet: 15 november 2022, 10:18:00 »
Tänk på att det lika väl kan vara kabelfel eller fel på givaringången på värmepumpens styrkort, som fel på givaren.
Ett sätt att testa styrkortet är att koppla in olika fasta motstånd till plinten för givarkabeln och kolla att vp visar rimliga temperaturvärden enligt tabellen.

Det har hänt att Thermia- och CTC-värmepumpar (det är samma konsultfirma som har gjort styrsystemet till bägge och givaringÃ¥ngarna ser exakt likadana ut) har fÃ¥tt problem med störningar pÃ¥ givarsignalen om givarkabeln ligger lÃ¥nga sträckor tillsammans med kraftkablar för 230 V. Det brukar bli värre när värmepumpen fÃ¥r nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ nacken och kondensatorn som ska filtrera bort störningar har Ã¥ldrats.  Lämplig Ã¥tgärd är att flytta givarkabeln sÃ¥ den inte ligger alldeles intill andra elinstallationer, ev byta till skärmad kabel.  Eftersom utegivaren är relativt lÃ¥gohmig sÃ¥ kan en klen och lÃ¥ng kabel med hög resistans orsaka mätfel, det märks framför allt pÃ¥ att vp visar en lägre temperatur än den verkliga sommartid dÃ¥ det är varmt ute. Använd alltsÃ¥ inte klenaste sortens tele- eller nätverkskabel utan hellre nÃ¥got av typ industristyrkabel pÃ¥ 0,5 mm² , om det rör sig om längre sträckor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
SV: Felsökning utegivare
« Svar #3 skrivet: 15 november 2022, 22:37:15 »
Visade sig vara en dålig kabel. Den var stenhårt och jag fann sprickor i den.
Ca 18Ã¥r gammal kabel som gjort sitt.

Kablarna går faktiskt rätt fritt från strömkablar så det bör vara lugnt.
Använder numera lampsladd 2x0.75 som signalkabel.

Tack för hjälpen.
Diplomat duo 10
MBH300

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felsökning utegivare
« Svar #4 skrivet: 16 november 2022, 07:12:53 »
Annars är det vanligt att det blir glapp på plinten där själva sensorn är fastskruvad.
Så om felet återkommer, kolla det.
Jag har fixat två Thermia där det bara var glapp på plinten, och fick tipset av en annan som fixat ett par stycken med samma glapp.
SÃ¥ det finns nog hundratals eller tusentals med det "felet" i Sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!