Hej,
Jag har en Nibe F470 i hus från 2016, med vattenburen golvvärme via Roth Touchline termostater. Alla inställningar är default, förutom luftmängder som är injusterad.
Som alla andra vill jag spara el. Det finns några saker jag är osäker på:
1. Tilluftstemperatur: Vid 0 grader ute ligger tilluftstemperaturen mellan 24,3 och 22,3 grader. Detta är för högt. Vill ha 19 gr. Då förstår jag att jag måste justera RN1 genom att dra åt den. Har dragit till lite men vågar inte mer innan vädret blir kallare. Förstår att man inte får ha mindre än 0,5x öppning från stängt. Är detta rätt? Hur går man fram här?
2. Framledningstemp: Denna är default. Vad borde man göra åt denna? Ställa max ned till 30 så golvmatta inte störs? Och min värde?
3. Hastighet på cirkulationspump. Är det grönt ljus är alt okej?
4. Kurva: Jag tycker att tilluften från aggregatet är för varm. Rumstermostater ska reglera värmen som kommer ut till rummet via golvvärmen. Ska jag då lägga in en lägre kurva?
4. Uppvärmning på sommaren kalla nätter: Hur ska man anpassa sig för att slippa värma upp huset på sommaren om det är för kallt ute? Tror du att du klarar 12 timmar med mindre än 20 grader utan uppvärmning? Skall jag lägga in nattsvalka?
Svar/diskussion bemöts med tack!