Hej,
Trots att jag läst på mycket och justerat det flesta inställningar i vår F730 och i värmesystemet i övrigt så lyckas jag bara inte få jämn temperatur mellan våra två våningar, har i princip alltid 1 grad varmare på plan 1, så undrar om någon här kan hjälpa mig förstå varför och vad jag skulle kunna göra för att åtgärda det
?
Har följande förutsättningar:
- Radhus på 119 kvm på 2 våningar som är byggt 2019, energiklass C (en delad vägg med granne)
- Nibe F730 värmepump, där bara system 1 används, har NIBE Uplink
- Plan 2: Radiatorer
(4 sovrum där varje har ett Thermopanel v4)
- Plan 1: Golvvärme med egen fördelarshunt
(4 slingor, LK VS2 med egen cirkulationspump)
- Friskluftsventiler, 4 st på plan 2 (en i varje sovrum) och 3 st på plan 1 (öppen planlösning)
- Frånluftsventiler, 2 st på plan 2 (badrum och klädkammare) och 3 st på plan 1 (badrum, kök och tvättstuga)
Har justerat enligt följande:
- Följt optimeringsguiden här på forumet, men med värmekurva 10, förskjutning -3
- Alla termostater fullt öppna utom i ett sovrum
- Flöden i golvvärmeslingor inställda enligt spec för huset
- Värmebärarpumphastighet sänkt till 65% då radiatorerna annars låter mycket, har dock bra tryck (just nu 1,5 bar) och får värme i radiatorerna
- Har nu för att försöka få mer värme till övervåningen nästan strypt inflödet till golvvärmeshunten helt
- Kör just nu egen elprisreglering (NibePi), men tidigare kört både "ren" värmekurva och SPA, och får oavsett kallare på övervåningen
Har som sagt testat mycket och är nu lite förvirrad över vad det kan vara, men funderar på följande:
- Kan det vara så att flödet till radiatorerna på plan 2 är felinställt så att det går upp för lite värme trots att jag i princip strypt inflödet till golvvärmeshunten helt?
- Kan temperaturskillnaden bero på inställning av ventilationen och att det är fler friskluftsventiler och färre frånluftsventiler på övervåningen, så att det blir ett konstant luftflöde från plan 2 till plan 1?
- Vi är mest på plan 1, så kan det i kombination med att huset är välisolerat göra att vi helt enkelt värmer upp plan 1 mer?
Kan plocka fram mer data och grafer - tack på förhand
!