Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta normala kurvor Nibe Fighter 1230  (läst 541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helionor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är detta normala kurvor Nibe Fighter 1230
« skrivet: 02 november 2022, 12:06:01 »
Hej! Vi har installerat en Husdata H60 på vår Nibe Fighter 1230 och sitter och försöker förstå oss på den via Home Assistant. Vi har förstått förhållandet mellan gradminuter, framledning/retur och börvärde. Nu undrar jag om dessa kurvor verkar normala? Framförallt undrar jag:

- Varför sjunker heat carrier forward så snabbt när kompressorn stannar?
- Är det något fel att framledning och retur går upp till nära varmvattentemperaturen när VP:n värmer varmvatten (de höga topparna i kurvan), eller handlar det bara om att sensorerna sitter på ett sådant sätt att de råkar mäta matningen till varmvatten?
- Är det normalt att skillnaden melan framledning och retur bara är ca 1-2 grader när kompressorn inte kör?

Vi har tvårörssystem, radiatorerna är av varierande modell och ålder och alla står på max utom sovrum och garage som är avstängda/frostvakt-läge samt ett rum där det termostatstyrs pga solinstrålning.
Nibe Fighter 1230-8 bergvärmepump från 2005, 140 m aktivt borrdjup. Villa 1940/50-tal 125+125 kvm, halvdant isolerat och dyrt/svårt att tilläggsisolera. Radiatorer ett hopplock av gammalt från oljepanne-tiden och modernt som antagligen byttes när BVP installerades. Vi flyttade in 2020 och försöker nu få ordning på uppvärmning och energiförbrukning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta normala kurvor Nibe Fighter 1230
« Svar #1 skrivet: 02 november 2022, 15:44:06 »
Ser normalt ut.
Det är bara när kompressorn går som vattnet värms, annars passerar vattnet värmepumpen utan att värmas och framledningstemp = returtemp, skillnaden på 1-2 C beror på felvisning av temperatur.
Det är samma vatten som värmer VVB, vattnet leds bara en annan väg via växelventil till en mantlad VV-beredare så värmebäraren ska upp över VV-temp när den värmer varmvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Helionor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta normala kurvor Nibe Fighter 1230
« Svar #2 skrivet: 02 november 2022, 16:44:39 »
Tack!

Jag vet inte hur jag tänkte med framledning/retur när kompressorn inte gÃ¥r :) Självklart ska det ju vara (ungefär) samma, som du säger. 

När det gäller framledningens temperatur när varmvattnet värms tänkte jag att "heat carrier forward" visar temperaturen som faktiskt går ut till radiatorerna, men då mäter det alltså värmebäraren före växelventilen. Jag antar att "heat carrier forward" helt enkelt kan variera rätt fort när kompressorn går, beroende på vad pannan försöker åstadkomma för tillfället. Det förklarar också varför den sjuker fort när integralen har passerat noll och den slutar värma.

Det är mycket att ta reda pÃ¥ när man är ny pÃ¥ det här :)   
Nibe Fighter 1230-8 bergvärmepump från 2005, 140 m aktivt borrdjup. Villa 1940/50-tal 125+125 kvm, halvdant isolerat och dyrt/svårt att tilläggsisolera. Radiatorer ett hopplock av gammalt från oljepanne-tiden och modernt som antagligen byttes när BVP installerades. Vi flyttade in 2020 och försöker nu få ordning på uppvärmning och energiförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 517
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!