Hej,
Fick precis en Vaillant 10.4kw med AI-modul och vrc 700/6 installerad. Viktigt att nämna är att den är kopplad mot 2x500L strömsnäspannor (har vedkamin också).
På vrc'n kom det upp (utomhussensorn är skadad). Först sa installatören att han inte visste varför men nu senaste igår så sa han att mitt system måste gå på fast kondensering eftersom att jag har mitt varmvatten ifrån värmeslinga i acctanken. På det svarade jag att man kan seriekoppla en varmvattensberedare med slingan i acctanken. Då svarade han att man behöver en väldigt dyr varmvattensberedare med slinga (minst 25k) för att detta ska vara möjligt. Ringde strömsnäspannan och de sa att alla varmvattensberedare går att serie koppla med deras slingor.
AI modulen är smart, den kan ha värme, varmvatten, solceller och kylning inkopplat separat.
Nu till min frågor:
1. Om jag seriekopplar VVB till värmeslingan i acctanken så förvärmer väl slingan i acctanken vattnet till drygt 40c i VVB och då kan jag köra el upp till 60? Ska bara ha en 50L VVB.
2. Alternativ 2 är att koppla på en växelventil mellan VVB och tanken, så att VVB jobbar mot pumpen också. VVB får 60grader och pannan får 40c. Har redan givare för VVB (de har kopplat den på ngt random ställe). Detta kommer ju dock medföra extra start och stopp för värmepumpen så eluppvärming kanske är det billigaste alternativet.
3. Flytande kondensering ger väl mycket bättre COP värde? Vet att man inte kan lita på allt vad displayen säger. Men vissa dagar har det varit 10-15c+ ute och jag har fått 1.7 i COP värde.
Ps. Frågade den här gubben minst 10 gånger varför det dundrade och lät när jag försökte elda och fick svaret "elda lugnt". Tillslut lyssnade jag på drivsidan på laddomaten och sa att den bara lät statiskt. Då sa han "Oj, då måste den bytas". Kopplade loss den själv och den hade bara kärvat fast lite. Funkar fint nu tillsvidare.
Uppskattar alla tips och svar jag kan få! Är en väldigt ung kille som fått ta över ett hus från min bortgången far. Knappt hållt i en skruvdragare innan så om något låter galet så ber jag om ursäkt på förhand! Kan slänga upp bilder om så önskas.
Mvh
Vaillant2002