0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Känns som jag missat någon inställning...När pumpen går och laddar för EXTRA varmvatten så stannar PUMPEN efter ett tag Borde inte pumpen jobba samtidigt som el-patronen går?
Hur kan man göra så att pumpen får färre starter nu när det är ca 5-8 grader på dagen?Jag har cirken på ettan och en diff på 5 grader enligt displayen. (radisarna är delvis fast strypta)Kurvan är annars jätte bra, har 21 ºC grader måde nu och när det var -20 ºC i vintras.Kurva 8 och vredet på -1.
En fråga till... När pumpen står still har jag KB 1 ºC både in och ut När pumpen går så är det -1 ºC in och -3-4 ºC ut. Är detta okay? KB cirken går på 1:an
Citat från: Gnesta Alex skrivet 09 april 2006, 15:30:22Känns som jag missat någon inställning...När pumpen går och laddar för EXTRA varmvatten så stannar PUMPEN efter ett tag Borde inte pumpen jobba samtidigt som el-patronen går?Nej, kompressorn går inte då den laddar extra varmt varmvatten, jag tycker kompressorn borde kunna följa med upp till 55 grader men det gör den icke.CiteraHur kan man göra så att pumpen får färre starter nu när det är ca 5-8 grader på dagen?Jag har cirken på ettan och en diff på 5 grader enligt displayen. (radisarna är delvis fast strypta)Kurvan är annars jätte bra, har 21 ºC grader måde nu och när det var -20 ºC i vintras.Kurva 8 och vredet på -1.Hur många starter har du, är det över 20 per dygn kan då åtgärda, är det över 30 bör du åtgärda? Öka värdet på VP-°min med 20-30 gradminuter per gång och se hur många starter du får. Öka även TS-°min så att detta värdet är minst 5xVP-°min. (sid 13 i manualen)CiteraEn fråga till... När pumpen står still har jag KB 1 ºC både in och ut När pumpen går så är det -1 ºC in och -3-4 ºC ut. Är detta okay? KB cirken går på 1:anDiff KB är helt OK.
Ja det är knepigt att kompresssorn inte hänger med. Det ska alltså vara så?
Jag ska logga antal starter från ikväll. Pumpen och hålet är från maj 03 så tempen på kb borde vara stabil nu. 1500 ts timmar svider dock...
Finns det någon bra grundregel att gå efter när det gäller förhållandet mmellan VP-°min och Ts-ºmin.Finns det någon fördel/nackdel att inte göra si eller så...tex. vad blir det om man bara ökar TS- ºmin och inget annat?