0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vår nya Nibe Compact 200 (anno 2022) drog när jag mätte 75W i medel standbyeffekt utan vattentappning (60°C), vilket motsvarar 657 kWh/år. Det stämmer ju bra med den uppgift om 600-700kWh/år som du hade fått tag på.Att värma upp 100 liter vatten från 10°C till 60°C kräver runt 5-6kWh och tar 5-6 timmar att värma med 1kW värmeelement eller knappt 2 timmar om den är kopplad på 2-fas och ger 3kW effekt.Jag hade helt klart stängt av beredaren mellan besöken, men bara om jag kunde styra beredaren på distans eller kunde acceptera att vattnet blev riktigt varmt först efter några timmar.
Sedan iom att tanken är välisolerad kanske den inte ens sjunker ned till 10 på en vecka, beroende på utetemp. Eller är det önsketänkande?
Hej jag hänger på en fråga här..Jag har ett gårdshus men el VV-beredare.. Den matas med 3x400V. till 70°. Stänger och slår på manuellt när den behövs. Värms ganska snabbt..Men jag håller ju huset vid +10° för att slippa fuktskador. Och att vattnet fryser. Kan iofs tömma systemet...men, men...Vattenslangen dit 20m i mark däremot, har inbyggd elvärme som matas med 220V. Drar massor med ström... Kan man sätta en termostat på den för att förhindra att den fryser på vintern? Eller för att tina upp den då?
Jag skulle inte kört den direkt genom wifiuttaget. Brandrisk. Knappast gjort för så stor förbrukare?! Däremot wifi-kontaktor-vvb.
En kontaktor liknar ett relä. Du styr via wifit så att kontaktorn ”drar” så matar det spänning direkt till beredaren. Hållbar lösning.Hur stor effekt är beredaren på?
Du tror alltså att produkten jag länkade till utgör brandfara? Effekt är enligt produktbladet 1,0 kW vid 230 V