Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare pÃ¥ Thermia värmepump undrar om tryckrörstemperatur  (läst 1307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robmil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
fantastiskt forum men jag är som sagt tokny på detta med värmepumpar eftersom jag precis köpt ett hus med bergvärmepump (thermia solid eco). Jag har nyligen kopplat till en thermiq-modul till pumpen så jag kan se hur den funkar och det får mig att undrar några saker.

Jag har en Thermia värmepump (med kurva 40 inställning) som värmer en varmvattentank samt två byggnader med radiatorer. När huset värms är framledningstemperaturen t ex 37 grader och returen 34 grader, och var 3-4 timme växlar den till att producera varmvatten och då ser jag hur returtemperaturen gör en spik upp till 53-55 grader.

Samtidigt som värme produceras så ser jag hur tryckrörstemperatur går upp mot 90 grader för att plötsligt spika upp mot 115 grader .. Se bifogad skärmdump.

Min fråga först är, varför blir det spikar på tryckrörstemperaturen?
Sekundärt undrar jag varför returledningen verkar värma varmvattentanken? Finns det nån logik bakom det?

/Förvirrad

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Spikarna på hetgasen sammanfaller med varmvattenproduktionen, kompressorn gör detta också via en 3-vägsventil.
Det är därför du ser detta på returtemp.

Sen är hetgasen lite väl hög, den bör ligga ca 30-40 C över framledningstemp, ser ut att vara lite högre här.
Det kan bero på att tempgivaren visar fel, men en kyltekniker kanske borde kolla på värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad robmil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det som mest oroar är just spikarna upp mot 115 grader, så jag ska kolla med en kyltekniker. Men tack för svaret. Då är det inte bara jag som nojar i onödan.

Men det är rimligt att returen blir högre än framledning när man producerar varmvatten?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag vet inte exakt var givarna sitter på din värmepump, men om returgivaren mäter verklig returtemp och framledningsgivaren sitter efter växelventilen på framledningen så är det normalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Det behövs sällan hetgaser högre än 90 grader, inte bra för oljan om det blir för varmt.

Utloggad robmil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, så det låter som om jag bör ta dit en tekniker trots allt. Hetgasernas temperatur gör mig lite orolig. Tack för svar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!