Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var placera innedel i mitt garage?  (läst 1066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var placera innedel i mitt garage?
« skrivet: 23 oktober 2022, 19:49:53 »
Funderar på att installera en luft/luft-värmepump i garaget och undrar var jag bäst placerar innedelen.

I det lilla utrymmet kommer det vara hobbybänk/förråd som nog kommer användas en del under vintern (och vår/höst), typ skruva på saker och så. Kommer inte ha bruksbilen i garaget under vintern utan möjligen en avställd hobbybil eller cyklar etc. Tanken är väl att oftast hålla åtminstone 10 grader.

Har tänkt på två alternativ.

A) I stora rummet i det övre högra hörnet mot långväggen. Eventuellt med ett extra el-element i det lilla rummet som kan användas som stöd när det är som kallast ute eller sättas på för dagen om jag vill hålla på i det lilla rummet. Bor i Stockholm.

B) På den övre väggen i det lilla rummet. Ger fördelen att det blir varmt i det rummet jag vill ska hålla en lite högre temperatur. Men orolig att värmen inte ska sprida sig tillräckligt bra genom dörrhålet hela vägen bort till garageporten (innerväggen är dessutom isolerad).

Var hade ni satt innedelen..?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2022, 20:16:13 »
Jag satte innerdelen i det lilla rummet ovanför fönstret på gaveln riktat mot dörröppningen till det större rummet. Är drygt 1 grad varmare i det lilla rummet jämfört med det större på vintern och svalast borta vid garageporten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2022, 21:15:11 »
Jag satte innerdelen i det lilla rummet ovanför fönstret på gaveln riktat mot dörröppningen till det större rummet. Är drygt 1 grad varmare i det lilla rummet jämfört med det större på vintern och svalast borta vid garageporten.
Det är ju ingen dum idé alls! Hur nära taket kan man sätta en innedel? Det fönstret är ganska högt så jag har nog bara 40 cm mellan fönster och tak där.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2022, 08:53:51 »
Jo precis, det blir nära taket. Tror jag har knappt 5 cm fritt där ovanför innerdelen. Räcker så att kan man precis kan fälla upp stora plastöverdelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2022, 19:22:19 »
För att blåsa genom dörröppningen behöver innedelen ju blåsa nästan 45 grader åt vänster, vore det bättre då att sätta den mitt emot dörröppningen..? Eller går det att rikta luftströmmen sidledes på innerdelarna..? Kanske blåser det så "brett" att det inte spelar någon roll? Svårt att säga kanske.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2022, 19:46:32 »
Går bra att sätta luftriktarna i den sneda riktningen mot dörröppningen och vinkeln dit blir mindre än 45°. I hörnet i rummet står ett stort förvaringsskåp så det utrymmet är upptaget hos mig i vart fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2022, 20:31:06 »
Går bra att sätta luftriktarna i den sneda riktningen mot dörröppningen och vinkeln dit blir mindre än 45°. I hörnet i rummet står ett stort förvaringsskåp så det utrymmet är upptaget hos mig i vart fall.
Kanon! Har alla innedelar luftriktare? Jag har kikat på en Mitsubishi Hero.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2022, 09:44:35 »
Ja alla har luftriktare men vissa har motordrivna dito även i sidled. Hero har dubbla motordrivna luftriktare då varje halva kan styras separat. (Väldigt bra modell men kanske lite lyxig i ett garage).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2022, 10:02:32 »
Ja alla har luftriktare men vissa har motordrivna dito även i sidled. Hero har dubbla motordrivna luftriktare då varje halva kan styras separat. (Väldigt bra modell men kanske lite lyxig i ett garage).
OK! Jag lutade åt Hero då den ska klara sig ner till -35 ute och jag inte kommer ha några element i garaget, samt att den hade inbyggd wifi så att jag kan höja temperaturen på morgonen om jag ska ut och pyssla i garaget senare på dagen. Men det kanske finns lämpligare (billigare) alternativ för detta? Gillar att den verkar vara av bra kvalitet också, ogillar sånt som strular. :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2022, 10:14:10 »
Om det kan bli så kallt där du bor tycker jag du ska välja någon modell som har specad effekt vid -25 °C vilket Hero inte har. Finns ju t.ex. Mitsubishi Sumo RW25 resp Ninja FT25, Daikin Caldo resp Solo XRH30, Fujitsu/Fuji KM Slim och Excellence, Panasonic HZXKE25 etc. Om det förvaras frostkänsliga saker i garaget skulle jag nog ha elektriskt element som komplement när det blir neråt -30 °C men det kan man kanske prova sig fram hur det fungerar med bara LLVP först.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2022, 10:26:52 »
Jag bor i Stockholm så det blir ju sällan så kallt. På Hero-modellen står det "Arbetstemperatur Utomhus -35/ °C", betyder inte det att den kommer leverera effekt om det är -35 ute..? Eller är det just det att det är okänt hur mycket den ger vid den utetemperaturen som är problemet med just Hero jämfört med de andra?

Ska kika på de andra pumparna också!

Jag kommer ha typ högtryckstvätt och lite annat stående i garaget, inga saker som skulle vara fullständig katastrof om det frös. Kanske också sätter in någon smart termometer för att kunna larma i mobilen om det går under X grader inne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2022, 10:35:43 »
Finns garaget i Stockholm är det ju inga problem med jättelåga temperaturer. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är runt -16° för Stockholm och ytterst kortvarigt kan det kanske bli några få grader kallare än så. Om det står att en LLVP fungerar vid -35 °C så går den säkert med ett COP på strax över 1, dvs ungefär lika hög värmeeffekt som man matar in elektrisk effekt i värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2022, 11:44:47 »
Finns garaget i Stockholm är det ju inga problem med jättelåga temperaturer. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är runt -16° för Stockholm och ytterst kortvarigt kan det kanske bli några få grader kallare än så. Om det står att en LLVP fungerar vid -35 °C så går den säkert med ett COP på strax över 1, dvs ungefär lika hög värmeeffekt som man matar in elektrisk effekt i värmepumpen.
Då är jag med, det står så här just på Hero-modellen: "Effekt värme 3,2 (1 - 6,3) kW".

Tolkar det som att den ger 1 kW vid COP 1? 1 kW räcker förhoppningsvis för att hålla innertemperaturen några grader över 0:an under en extrem köldknäpp tänker jag.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Var placera innedel i mitt garage?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2022, 11:53:36 »
Värmeeffekt 1 kW är det säkert meningen ska tolkas som minsta effekt om kompressorn arbetar på lägsta varvtal. Förmodligen vid +7 °C ute då nominell effekt brukar anges då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!