0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det kan finnas luft i rören ut till värmepumpen om den står högre än innedelen. Norde finnas luftnipplar på rören någonstans vid en hög punkt. Likaså finns en avluftningsnippel i själva pumpen som man når genom att lyfta locket, 2 skruvar på framsidan, lyft och håll emot fronten med ett knä.
När jag tittar i instruktionen till i250 så är den röda ratten på bilden säkerhetsventilen, medan man anger att luftningventilen är den strax snett upp till hö i bild. På min panna ser det likadant ut.Jag har provat att lufta med luftningsventilen men det sprutar vatten överallt så det känns inte som en speciellt smidig lösning att lufta via den ventilen. Så frågan är om man kan lufta via säkerhetsventilen, precis som sägs i tråden, och isåfall hur gör man?Jag har inte vågat mig på att vrida på säkerhetsventilen ifall man kan råka pajja någon inställning.
Pannan står i källaren och VP står utanför, relativt högt i förhållande till pannan. Rören mellan panna och VP är nivåmässigt ca 20cm över den övre slanganslutningen på ute på VP och rören är försedda med luftningsnipplar.Får man ut all luft via dessa, eller behöver även själva pannan luftas. Jag har luftat via dessa nipplar och det har blivit bättre men det låter ibland som att det fortfarande finns en massa luft i pannan och rören mellan panna och VP.Tycker inte heller att det kommit så mycket luft när jag öppnat nipplarna. Men jag vet inte hur länge eller hur mycket vatten man skall släppa ut vid luftning, här? Är det som att lufta bromsarna på en bil, där man måste hålla på länge för att vara säker på att ha fått ut alla luftbubblor.Luftade radiatorerna för en tid sedan och det kändes som att all luft kom ut ur dessa utan problem. Inga bubblande ljud hörs heller från dessa, utan allt oljud kommer från pannan och ledningar ut till VP.
Jag har provat att lufta med luftningsventilen men det sprutar vatten överallt så det känns inte som en speciellt smidig lösning att lufta via den ventilen. Så frågan är om man kan lufta via säkerhetsventilen, precis som sägs i tråden, och isåfall hur gör man?Jag har inte vågat mig på att vrida på säkerhetsventilen ifall man kan råka pajja någon inställning.