Jag har en Stiebel eltron luft/vatten värmepump, kopplad till en ackumulatortank. jag har nu förstått att den är kopplad med sk fast kondensering vilket tydligen gör att jag har väldigt små möjligheter att påverka när den värmer varmvattnet till tappvattnet.
Jag har pumpen inställd på att värma upp huset på natten 00-05 och det fungerar fint. varmt på morgonen, svalt på eftermiddagen, en liten eldning i öppna spisen på kvällen och sedan lagom sovtemperatur... det gör att jag får ett fint pris per kilovatttimme på uppvärmningen.
Men när det kommer till tappvattnet blir jag inte riktigt klok, jag skulle vilja kunna styra det på liknande sätt, nu värms det oftast varmvatten när elpriset är som dyrast och jag inte behöver något varmt vatten(mitt på dagen när ingen är hemma etc...)
Finns det några inställningar att göra, jag skulle t ex kunna tänka mig att man kan låta varmvattnet svalna av till 35-40 grader innan den värmer upp det till 65 grader igen, då kanske det skulle hålla sig under dygnets dyra timmar...men fattar inte vad alla värden betyder... Är det någon som kan hjälpa mig åt rätt håll vore jag oerhört tacksam...
Tack!!