Hallå.
Jag har läst många trådar om felmeddelanden "motorskydd uppstart". Men inget som riktigt passar på mitt problem.
Jag har en Bosch Compress 3000 2.0 EW/9. Den är snart 9 år gammal.
Det är nog typ samma pump som vissa IVT eller Nibe, ser iaf likadan ut i display och front.
I vintras larmade pumpen på " motorskydd uppstart" Det gick inte bara att stänga av och starta, "norsk reset" som många verkar lyckas med på den felkoden.
Jag felsökte och mätte utan att bli riktigt klok, Om jag mätte på ingångarna på kompressorns kretskort så hade jag typ 127v upp till kompressorn(1 faskompressor Danfoss SC18G), mätt mellan fas och neutral. Det var lite märkligt med min ringa elkunskap.
Kompressorn gick fint om jag kopplade den med sladd rakt till 230.
Efter mycket funderande och felsökande så hittade jag en liten text på det stora kretskortet nere i själva kopplingslådan. Där stod t8A 250V bredvid en liten svart box. Boxen visade sig innehålla en liten 8A glassäkring som var smält. Bytte den och pumpen hoppade igång fint. Kretskortet till kompressorn fick 230v igen
Glad i hågen trodde jag att mitt problem var löst, bara en liten säkring som hade mattats ut.
Men felet kom tillbaks efter typ en månad. I med en ny säkring och pumpen går igen.
Så håller jag på nu, men ojämn intervall. Iblan går det 2-3 månader, ibland 3 veckor. Jag hittar inget direkt samband när säkringen går?
Bra att 10st 8A glassäkringar kostar 39kr hos Kjell&Company
Nån som har bättre koll än jag och ver vad jag ska felsöka på/byta ut?
En tanke är kondensatorn? som sitter på inkopplingsplinten på kompressorn. Den ska väl hjälpa till med uppstats strömmarna? Eller? Kan den vara dålig så att kompresssorn drar för mycket ström vid uppstart?
Nån annan bättre ide?