Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Uplink för dummies  (läst 914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ravve007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Uplink för dummies
« skrivet: 14 oktober 2022, 15:07:45 »
Hej,

Arbetar inom IT och gillar att nörda ner mig i saker, men får inte riktig klarhet i hur Nibe Uplink fungerar.
Någon som vet en guide eller liknande som förklarar hur man använder Uplink för att förstå vilka värden som är vad, osv? Alltså inte den lilla manualen på hur man sätter upp Uplink, utan en mer djupgående förklaring över vad alla värden betyder och kanske lite tips på hur man använder Uplink för att optimera dessa värden.

Lite mer specifikt:
Jag har VVM310 (innerdel) och F2120. Jag vill, genom att kolla på historiken i Uplink (graf eller excel), utvärdera om mina värden är optimala eller vad jag annars behöver ändra.
Tänker på saker om:
- Antal starter av kompressorn: Hur många sker, när/varför?
- Användning av Smart Price Adaption med faktor 5, fungerar den dvs följer den de lägsta dygnspriserna? Behöver jag ändra på faktorn, stänga av funktionen helt..?
- Ute-temp kontra inne-temp, behöver jag ändra värmekurvan?
- Gradminuter, behöver jag ändra dem?
- Användningen av elpatronen (tycker inte att den ska behöva starta, men enl. kurvan verkar den starta ofta..?)

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Ja, i manualen kan man läsa sig till vad de flesta värden betyder, men jag tar gärna mer tips.

Ponera att jag lägger upp min graf här, vad kollar ni experter på? Det är detta jag vill lära mig ;)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Uplink för dummies
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2022, 16:30:47 »
Jag tror att om du söker på t.ex. gradminuter här på forumet kommer du få svaren du söker. Allt i uplink finns på maskinen också och benämningar är i många fall samma senaste årtiondena. Det finns mycket skrivet i äldre trådar om hur man trimmar in det. Spinn vidare där i första hand.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Uplink för dummies
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2022, 13:56:47 »
Hei!

Prøv å kjøre varmepumpa med bare kompressor( driftinstilling 4.2 manuell / varme) i enn periode framover så ser du fort om det funker eller ikke. Det er gjort med et tastetrykk i menyen. Jeg har gjort det i flere år uten problemer, men jeg har en F 1255-12. Unødvendig med direkte el når varmepumpa klarer varmebehovet uten. Jeg så at den brukte tilskott uten at det var nødvendig når pumpa ble instalert i januar 2019.

Ole Kristian
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!