Har en VP IVT greenline C9 (med egen VV tank) samt en kombiberedare installerad sen vi byggde huset 2014. Har på senare år upptäckt fler och fler konstigheter i installationen som jag åtgärdat. Nu när jag kikat lite på VV så har jag upptäckt att kombiberedaren inte är kopplad som IVT skriver i sin systemlösning.
I min anläggning så går KV in i VPs tank för VV och sedan vidare till kombiberedarens VV-tank och sedan ut till huset. Värmebäraren cirkuleras först i VP-tanken och sen i kombibredarens mantel. Detta är tvärtemot vad som föreskrivs och enlig mig en mindre lyckad lösning. Det som jag märker är att:
- Utgående VV blir inte så varmt som det kunde bli
- VV håller jämn temp länge vid tappning men tar sedan tvärt slut
- När den sen startar tar det lång tid att få upp temp på utgående VV
- Jag har troligen det varmaste vattnet i VPs tank som sedan blandas med kallt vatten när jag tappar VV från den något svalare kombitanken
Det jag skriver ovan kan förklaras med sättet det är kopplat på dvs inkommande kallt vatten möter den varmaste värmebäraren och nedkyld värmebärare möter det VV som borde vara varmast som ska ut i huset.
Jag har VV så jag klarar mig men det känns fel att bränna på med VP och kyla ner det varmaste vattnet osv. Har ni stött på likande fel och finns det någon justering för att minska effekten av felkopplingen? Kan man labba med givarplacering, cirkpumpens hastighet eller start/stopp temperaturer.