Hejsan.
Nu tillhör jag också skaran med en Nibe-pump som ger HP/MS-larm.

Det är en NIBE 1215-7 från 2005 och larmet kom första gången för ett par veckor sedan. Har varit intermittent men numera går den inte länge till tripp. Har gjort dom vanliga kollerna (smutsfilter mm) och ställt motorskyddet i manuellt, så nu vet jag att det är motorskyddet som den trippar på.
Har tillbringat kvällen i källaren och lyssnat och mätt

.
Spänningarna ser bra ut (ganska lika), Ohm över kontaktorn ser bra ut. Mätte (vad jag tror?) kompressor från stiften på mjukstartkortet och fick det till 3,0 - 3,1, - 3,2 ohm mellan faserna.
När man startar den låter allt normalt från början (42grader, varmvattencykel).
Mätte strömmen i faserna till:
L1;3,7-3,9A
L2;3,2-3,5A
L3;4,1-4,4A
Lite fladdriga värden, men så är det kanske på en kompressor?
Efter ett par minuter (ca 47 grader på vattnet) tilltar ett brummande missljud succesivt och den låter mer och mer ansträngd.
Strömmarna tickar snabbt iväg uppåt:
L1;ca8A
L2;ca8A
L3;ca8A
(Svårt att hinna flytta mellan faserna men det fladdrar mycket och går upp mot 9A)
Sist (ca 51 grader på vattnet) tycker jag att ljudet återgår till i stort sett normalt men...
Mätning på faserna ger ca 7A på L1 och L3 men 0A på L2!
Å sen en fullbordad tripp på motorskydd innan jag trycker ifrån den. Motorskydd ställt på 5,8 original.
(Testade två gånger med viss tid emellan och fick i stort sett samma resultat, kör den som elpanna tills vidare)
Men är symtomen sådan att det är knas med mjukstartaren eller är det kompressor som håller på att lägga av?
Ingen större investering att byta mjukstartare men bortkastat om det är kompressorfel.
Någon ytterligare test eller mätning som kan vara vettig att göra?
/P