Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Styrning av IVT AirX 409  (läst 1539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad feffemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Styrning av IVT AirX 409
« skrivet: 09 oktober 2022, 21:54:52 »
Hej!

Som nybliven ägare av IVT AirX 409 försöker jag förstå styrningen av pumpen. Jag har ingen rumsgivare så jag gissar att värdet "framledningstemp bör" är en funktion av de fyra värdena utetemp, de två värden som bestämmer värmekurvan samt inställd rumstemperatur. Men vilken funktion?

Jag förstår heller inte när kompressorn stannar och startar. Min gissning är att det, i normalfallet, beror på värdena på "framledningstemp" och "framledningstemp bör", men ibland diffar dessa med nästan tio grader och kompressorn startar (eller stannar) inte. Är det något fel eller ska det kunna diffa så mycket?

Jag tycker det borde finnas dokumenterat hur styrningen i maskinen fungerar, men hittar helt enkelt inte informationen. Kan någon som har koll hjälpa mig att förstå, eller kanske kan förklara var jag hittar den här informationen?

Mvh
Fredrik

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av IVT AirX 409
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2022, 19:28:51 »
Till en början är det nog tänkt att bara justera framledningstemperaturen ganska många gånger tills du får lagom varmt i huset, har du lyckats med det?
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av IVT AirX 409
« Svar #2 skrivet: 01 november 2022, 15:43:56 »
Rörisen som installerade vår (svärföräldrarnas) värmepump hade själv en liknande maskin i sin bostad. Han påstod att när man gör justeringarna som jag nämnde så kommer värmepumpen själv att göra en anpassad och unik kurva för huset...
Jag tyckte det lät lite bra för att vara sant så jag passade på att ställa om frågan ytterligare två gånger till servicetekniker som också jobbar på samma firma som rörinstallatören. Jag fick dock väldigt svävande svar! Ena teknikern sa att maskinen var svårare att justera än de äldre 15 år gamla maskinerna. Den andra sa typ, jag justerar lite på kurvan men sen bytte de ut hela styrsystemet så de inställningarna försvann.
Vi får väl se vad som händer, det går än så länge inte mycket el denna milda höst.
Vår värmepump har inte fått sin IP-modul än, värmepumpen levererades för ca 6 månader sedan.

Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!