Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Varför ingen respons från inomhusgivaren
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Varför ingen respons från inomhusgivaren (läst 932 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Seaknight
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Seaknight
«
skrivet:
08 oktober 2022, 10:35:54 »
Citera
Hej
Jag har en Nibe Fighter410P med inom och utomhusgivare.
Problemet nu är att det verkar som att värmepumpen inte drar ned tempen på vatten ut till radiatorerna.
När jag kollar på displayen på pumpen så har jag ställt in önskad temp (kanal 15) till 16 grader men pumpen drar inte ned fast det är 24 grader inne (kanal 16) när jag eldar i kaminen. Det har den gjort förut.
Så det verkar som signalerna från inomhusgivaren når och registreras av pumpen...
Men den matar ut 26 gradigt vatten ändå.
Vad kan vara fel då?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10204
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Varför ingen respons från inomhusgivaren
«
Svar #1 skrivet:
08 oktober 2022, 10:40:53 »
Citera
Hej! 410P kan inte kyla värmekretsen utan har man det varmt inne av andra orsaker som solsken eller eldning i braskamin så blir hela huset varmt inkl värmekretsen. Märks ju tydligast på sommaren. Man kan också kontrollera var shunten står att den pekar på stängt läge för att säkerställa att det inte är något fel där.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
08 oktober 2022, 13:57:07 »
Citera
Utöver det som Jost skriver, en gammal shunt kan läcka genom lite lite även om den står på stängt läge, men kolla först att den verkligen är stängd?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Seaknight
Nybörjare
Karma +0/-0
Seaknight
«
Svar #3 skrivet:
14 oktober 2022, 10:11:49 »
Citera
Hej
Tack för snabba svar.
Tror jag lokaliserat shuntventilen, bifogar bild. Den har ju ett handtag för manuell reglering.
Det är markerat med en röd färgpunkt i det läget handtaget står nu, är det att shunten aldrig skall gå under det värdet?
Kan man slå av värmepumpen och manövrera handtaget för att "motionera" den och se om det funkar bättre sen?
Vill ju kanske inte ha 20-21 grader inomhus i elområde 3 denna vintern ..
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
14 oktober 2022, 10:18:01 »
Citera
Du kan vrida det lilla skruvhuvudet neråt ett kvarts varv med en skruvmejsel så att shuntmotorn ställs i manuellt läge. Sedan kan du föra spaken till "0" så ingen värme shuntas ut i systemet.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Seaknight
Nybörjare
Karma +0/-0
Seaknight
«
Svar #5 skrivet:
14 oktober 2022, 11:56:09 »
Citera
Ok, det är skruven märkt "A" ?
Kommer den kanske att börja reglera när det blir kallare ute?
Att den just nu står i något minläge?
Om jag börjar reglera den manuellt får jag väl fortsätta med det?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
14 oktober 2022, 12:22:00 »
Citera
A står för automatisk reglering. Symbolen med en hand betyder manuell reglering. Bara att växla däremellan när man vill.
Loggat
Seaknight
Nybörjare
Karma +0/-0
Seaknight
«
Svar #7 skrivet:
15 oktober 2022, 12:32:54 »
Citera
Ställde den i läget med en hand för manuell reglering, drog ner den lite grand...
Nu låter det som någon liten elmotor går några sekunder och sen tyst några sekunder.
Så har det hållit på i en kvart 20 minuter, vad är det?
Skall jag ställa tillbaka spaken för att avbryta?
Nått som sitter fast?
Skall jag kontakta någon VVS-firma
?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #8 skrivet:
15 oktober 2022, 12:44:00 »
Citera
Kan vara shuntmotorn som kör för att ställa in ventilen ändå fast den är mekaniskt bortkopplad, annars vet jag faktiskt inte. Om du är hyfsat säker på att något är fel så kan du ju ta hem en VVS-firma men det brukar kosta en skaplig slant.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1134
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
uecjs
VictorHus13
Börje__
jehu
Scarrl
BiggerDigger
ghupost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info