0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Satsa på en luft/vatten med växlare inomhus!
CiteraSatsa på en luft/vatten med växlare inomhus!Mmm, går det att specificera lite mer hur det skulle funka? Rent praktiskt alltså...Kostnader ...? / Micke
Airwell, daikin, kullafors, aquainverter, Finns säkert fler och vill man inte ha en pump som kräver kyltekniker skulle jag nog gå på thermias atria med brine i utedelen.
HejSitter med ett enplanshus i vinkel på 137 kvm, platta på mark, byggt -78, med elburen vattenvärme. Ny Nibe-panna för tappvatten o radiatorer installerad 2004.Årsförbrukning totalt 25000 kWh.Har en öppen braskamin mitt i huset (utan värmekassett alltså).Lurar på olika sätt att minska energiförbrukningen, alltifrån byta till ny braskamin/värmekassett,luft/luft till luft/vatten. Tror att det bästa är att nyttja bef vattenradiatorer, och installeraen luft/vatten-pump som i min värld borde kunna samverka med den ganska nya pannan. Typ.Några idéer från er som varit med ett tag, är själv nybörjare i dessa sammanhang..Tackar ödmjukast för allehanda råd!/ Micke Kolmården (Östergötland)