Hej!
Jag har en Nilan VPL15 med FU15 som nog installerades i mitt hus ca 2005. För ca 2 år sedan slutade fläkten fungera i VPL15 enheten. Jag fick då höra att det inte var lönt att reparera fläkten då man ansåg att hela enheten var så gammal att den ändå inte skulle ”leva” länge till. Då jag har ett annat uppvärmningssystem för mitt hus (vattenburen el för golvvärme) så har jag inte brytt mig om att reparerar eller ersätta VPL enheten. Nu funderar jag på om jag kanske ändå borde göra det och då har jag en del frågor.
- är det lönt att reparerar fläkten eller måste hela enheten bytas ut?
- om jag byter ut VPL15 borde jag även byta ut FU15 enheten eller kan en gammal FU15 kopplas till en ny VPL15?
- eller, finns det något mycket bättre / mer effektivt system som jag borde byta till?
- om jag får igång en ny ventilationsvärmepump, hur mycket skulle det kunna hjälpa mig att minska behovet av mitt vattenburna el golvvärme system (kanske svår fråga att svara på - vill bara försöka förstå hur mycket pengar jag kan tjäna på en ny ventilstionsvärmepump och en rimlig återbetalningstid för investeringen)
TACK!!!
Eva