Hej! Är spekulant på ett hus i södra sverige på ca 190kvadrat, byggt -20tal tillbyggt -70tal. Självdragsventilation.
Finns bergvärme från Thermia(vet ej modell) installerad 2008, oljepanna tidigare. Säljaren tror kompressorn är på 7,5kwh. Borrhålet är 140m. Har hört på omvägar att man räknar ca 20meter/kW.
Reagerat på relativt hög elförbrukning trots bergvärme; 20000kwh/år.
Men energideklaration ger vid handen 10 000kwh/år för värme och 1100kwh/år för vatten, vilket får tolkas som rimligt. Mycket hushållsel för tillfället med andra ord. Relativt stora radiatorer, men inte riktigt stora och tjocka. Ingen koll såklart på vilken framledningstemperatur som krävs, framtiden får utvisa om det blir ett köp av huset.
DVUT i området på -10,9 grader enligt uppgift.
Har ett par funderingar som som jag försöker reda ut trots mycket begränsad data.
1. Är installationen tillräckligt dimensionerad för husets behov?
2. När pumpen rasar, räcker hålet till då? Vad jag förstår väljer man ofta större kompressorer idag för att minska eller eliminera behovet av att köra elpatron, större kompressor än 7kW verkar ju dock inte vara rimligt med tanke på borrdjupet.
På Thermia pumpens display går att utläsa:
Värmepump: 44372h
Tillsats: 668h
Tillsats 2: 729h
Varmvatten 4352h
Om jag tolkat siffrorna rätt så skulle det betyda elspets ca 3% av tiden, det låter ju inte särskilt mycket??
Å andra sidan vet jag inte om räkneverket har vänt vid 65000h som det gör på vissa modeller, då skulle driftstiden vara ca 85000h. Vilket känns intuitivt rimligt med tanke på att anläggningen är 14år gammal. Då handlar det om 1,5% elspets istället.
Om nu dimensioneringen är rätt och jag vill ha lägre elförbrukning så behöver jag högre COP(större radiatorer, golvvärme), eller mindre värmebehov med mer isolering. Tänker jag rätt?